Σαν Σήμερα 19/2
Ο Αντρέ Μπρετόν, ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές του υπερρεαλιστικού κινήματος, γεννήθηκε στις 19/2/1896 (ώρα 21:51) στο Tinchebray της Γαλλίας.
Ενσωματώνοντας στην καλλιτεχνική δημιουργία τα πορίσματα της ψυχολογίας για τη σχέση Συνειδητού-Ασυνείδητου, αναφέρθηκε στο «δικαίωμα» του δημιουργού να εμπνέεται λειτουργώντας αποκλειστικά στο κατώφλι της συνειδητότητας και χωρίς να επεξεργάζεται η να εκλογικεύει το προϊόν της δημιουργικής του έκφρασης. Η γονιμότητα του «ψυχικού αυτοματισμού» διατυπώθηκε πολύ παραστατικά από τον ίδιο στο «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο»: Δεν είναι ο φόβος της τρέλας, που θα μας κάνει να κρατήσουμε μεσίστια τη σημαία της φαντασίας...
Η επιρροή του υπερρεαλισμού στον πολιτισμό (και όχι μόνον στις τέχνες) υπήρξε καταλυτική, αφού βοήθησε τους εκάστοτε δημιουργούς να λειτουργήσουν απελευθερωμένα και έξω από συμβατικές φόρμες, χωρίς να θεωρούνται ...θεοπάλαβοι η περιθωριακοί. Παράλληλα, έδωσε περιεχόμενο και μια ακόμη θεωρητική κάλυψη σε κάθε εκδήλωση ψυχικού αυτοματισμού, που μέχρι τότε αντιμετωπιζόταν αποκλειστικά ως «μεταφυσικό» φαινόμενο.
Όπως συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις ο Μπρετόν λειτούργησε ως φορέας της ενέργειας των αργών πλανητών, που πρακτικά συνδέονται άμεσα με κάθε σημαντική εξέλιξη του πολιτισμού. Η όλη του δράση-και ο ίδιος ο υπερρεαλισμός ως μια εναλλακτική απόδοση της εσωτερικής πραγματικότητας-παραπέμπει σε κάποια όψη ανάμεσα στον Ουρανό και τον Ποσειδώνα, με ενδεχόμενη συμμετοχή του Κρόνου. Στο ωροσκόπιο του Αντρέ Μπρετόν όλα αυτά υπάρχουν σε ίδιο-συναστριακή μορφή, αφού η σύνοδος του Ποσειδώνα-Πλούτωνα στην αστρική της εκδοχή σχηματίζει αντίθεση με τον Ουρανό και τον Κρόνο στον Σκορπιό.Μάλιστα, η Αφροδίτη και ο Άρης (σε σύνοδο στον Αιγόκερω, πάνω στην ακμή του 4ου οίκου) σχηματίζουν όψεις και με τους τέσσερεις αργούς πλανήτες, δίνοντας μια καλή εξήγηση για τους λόγους που οι τελευταίοι μπόρεσαν να εκδηλώσουν την ενέργεια τους.Τον ίδιο ρόλο παίζει και η Δήμητρα, που επιπλέον ως αστρική σχηματίζει αντίθεση με τον τροπικό Δϊα στο 10ο οίκο.Κάπου εκεί κρύβεται και το «μυστικό» της επιτυχίας του Μπρετόν, που διέθετε επιπλέον και μια-τυπική για συγγραφέα-σύνοδο του αστρικού Ήλιου με τον Ερμή.
Η γωνιακή Σελήνη στον Ταύρο συνέβαλε επίσης στην ουσιαστική επιρροή του στο κοινό, ενώ βέβαια στην προσωπική του ζωή σε ...αγαστή συνεργασία με άλλες πλανητικές θέσεις η όψεις (σύνοδος Αφροδίτης-Άρη, ο Ήλιος στον 5ο οίκο και ο Δίας στο Λέοντα) έκανε απλά το ...καθήκον της ως τυπική εκπρόσωπος της αστάθειας: Τρεις γάμοι και πάμπολλες σχέσεις με εκλεκτές κυρίες της εποχής.Εξ άλλου ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του υπερρεαλισμού είναι και η εξύμνηση του έρωτα, σε σημείο παρεξήγησης...Με τον Άρη και τον Ουρανό (τετράγωνο με τη Δήμητρα) σε ...εγρήγορση ο Μπρετόν αναμίχθηκε και στην πολιτική παίρνοντας συχνά θέση κατά του αυταρχισμού, του πολέμου και της αποικιοκρατικής πολιτικής. Έγινε μέλος του κομμουνιστικού κόμματος το 1927 αλλά η άνοδος του Στάλιν στην εξουσία δεν ...σήκωνε φιλελευθερισμούς και το 1933-όπως ήταν φυσικό-επήλθε η οριστική ρήξη.
Ο Αντρέ Μπρετόν, ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές του υπερρεαλιστικού κινήματος, γεννήθηκε στις 19/2/1896 (ώρα 21:51) στο Tinchebray της Γαλλίας.
Ενσωματώνοντας στην καλλιτεχνική δημιουργία τα πορίσματα της ψυχολογίας για τη σχέση Συνειδητού-Ασυνείδητου, αναφέρθηκε στο «δικαίωμα» του δημιουργού να εμπνέεται λειτουργώντας αποκλειστικά στο κατώφλι της συνειδητότητας και χωρίς να επεξεργάζεται η να εκλογικεύει το προϊόν της δημιουργικής του έκφρασης.
Η γονιμότητα του «ψυχικού αυτοματισμού» διατυπώθηκε πολύ παραστατικά από τον ίδιο στο «Σουρεαλιστικό Μανιφέστο»: Δεν είναι ο φόβος της τρέλας, που θα μας κάνει να κρατήσουμε μεσίστια τη σημαία της φαντασίας...
Η επιρροή του υπερρεαλισμού στον πολιτισμό (και όχι μόνον στις τέχνες) υπήρξε καταλυτική, αφού βοήθησε τους εκάστοτε δημιουργούς να λειτουργήσουν απελευθερωμένα και έξω από συμβατικές φόρμες, χωρίς να θεωρούνται ...θεοπάλαβοι η περιθωριακοί. Παράλληλα, έδωσε περιεχόμενο και μια ακόμη θεωρητική κάλυψη σε κάθε εκδήλωση ψυχικού αυτοματισμού, που μέχρι τότε αντιμετωπιζόταν αποκλειστικά ως «μεταφυσικό» φαινόμενο.
Όπως συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις ο Μπρετόν λειτούργησε ως φορέας της ενέργειας των αργών πλανητών, που πρακτικά συνδέονται άμεσα με κάθε σημαντική εξέλιξη του πολιτισμού. Η όλη του δράση-και ο ίδιος ο υπερρεαλισμός ως μια εναλλακτική απόδοση της εσωτερικής πραγματικότητας-παραπέμπει σε κάποια όψη ανάμεσα στον Ουρανό και τον Ποσειδώνα, με ενδεχόμενη συμμετοχή του Κρόνου.
Στο ωροσκόπιο του Αντρέ Μπρετόν όλα αυτά υπάρχουν σε ίδιο-συναστριακή μορφή, αφού η σύνοδος του Ποσειδώνα-Πλούτωνα στην αστρική της εκδοχή σχηματίζει αντίθεση με τον Ουρανό και τον Κρόνο στον Σκορπιό.
Μάλιστα, η Αφροδίτη και ο Άρης (σε σύνοδο στον Αιγόκερω, πάνω στην ακμή του 4ου οίκου) σχηματίζουν όψεις και με τους τέσσερεις αργούς πλανήτες, δίνοντας μια καλή εξήγηση για τους λόγους που οι τελευταίοι μπόρεσαν να εκδηλώσουν την ενέργεια τους.
Τον ίδιο ρόλο παίζει και η Δήμητρα, που επιπλέον ως αστρική σχηματίζει αντίθεση με τον τροπικό Δϊα στο 10ο οίκο.
Κάπου εκεί κρύβεται και το «μυστικό» της επιτυχίας του Μπρετόν, που διέθετε επιπλέον και μια-τυπική για συγγραφέα-σύνοδο του αστρικού Ήλιου με τον Ερμή.
Η γωνιακή Σελήνη στον Ταύρο συνέβαλε επίσης στην ουσιαστική επιρροή του στο κοινό, ενώ βέβαια στην προσωπική του ζωή σε ...αγαστή συνεργασία με άλλες πλανητικές θέσεις η όψεις (σύνοδος Αφροδίτης-Άρη, ο Ήλιος στον 5ο οίκο και ο Δίας στο Λέοντα) έκανε απλά το ...καθήκον της ως τυπική εκπρόσωπος της αστάθειας: Τρεις γάμοι και πάμπολλες σχέσεις με εκλεκτές κυρίες της εποχής.
Εξ άλλου ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του υπερρεαλισμού είναι και η εξύμνηση του έρωτα, σε σημείο παρεξήγησης...
Με τον Άρη και τον Ουρανό (τετράγωνο με τη Δήμητρα) σε ...εγρήγορση ο Μπρετόν αναμίχθηκε και στην πολιτική παίρνοντας συχνά θέση κατά του αυταρχισμού, του πολέμου και της αποικιοκρατικής πολιτικής. Έγινε μέλος του κομμουνιστικού κόμματος το 1927 αλλά η άνοδος του Στάλιν στην εξουσία δεν ...σήκωνε φιλελευθερισμούς και το 1933-όπως ήταν φυσικό-επήλθε η οριστική ρήξη.