Σαν Σήμερα 14/7
Ο Γκούσταβ Κλιμτ, συμβολιστής ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς της Art Nouveau, γεννήθηκε στις 14/7/1862 (ώρα άγνωστη) στο Baumgarden της Αυστρίας.Η γυναίκα, ο έρωτας και ο θάνατος είναι τα κύρια θέματα των πινάκων του, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από μια συμμετρία και μια «Παρθενική» τάξη των διακοσμητικών στοιχείων τους, που για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα (τη λεγόμενη «Χρυσή περίοδο») απαρτίζονταν από «φύλλα» χρυσού και αργύρου.Αν και η εκτεταμένη χρήση του χρυσού είναι ένα ...τυπικό Λεοντικό σύμπτωμα, φαίνεται ότι η σύνοδος του Δία με τον Κρόνο στην Παρθένο συνέβαλε ουσιαστικά στη σύλληψη και την απόδοση μιας τέτοιας τεχνοτροπίας. Οι δύο πλανήτες τετραγωνίζονται με μια άλλη σύνοδο-αυτή της Αφροδίτης με τον Ουρανό στους Διδύμους-δίνοντας μια πιο «επαναστατική» διάσταση στο χαρακτήρα και τις επιλογές του Αυστριακού δημιουργού.Το όλο σχήμα-που πρακτικά συγκροτεί το «σκελετό» του γενέθλιου χάρτη-εμπλουτίζεται από μια τρίτη σύνοδο στην αστρική της εκδοχή (του Άρη με τον Ποσειδώνα), η οποία είναι και το κλειδί των καλλιτεχνικών τάσεων του Κλιμτ (σχηματίζει τετράγωνα με τον Ερμή και τον αστρικό Ήλιο).
Ο Κλιμτ ηγήθηκε του καλλιτεχνικού κινήματος της «Απόσχισης» (Secession) το οποίο στόχευε στην απελευθέρωση της ζωγραφικής από τους κανόνες και τα «πρέπει» που επέβαλε η ακαδημαϊκή τάξη πραγμάτων.
Στο γενέθλιο χάρτη του ξεχωρίζει επίσης ο εξαιρετικά δραστικός Πλούτωνας, ο οποίος ήταν κατά τεκμήριο και εκείνος που υπέθαλψε την «εμμονή» του Κλιμτ σε μια κατ’ εξοχήν «Σκορπίσια» θεματολογία. Ο πλανήτης των υπαρξιακών αναζητήσεων σχηματίζει τρεις καθοριστικές ίδιο-συναστριακές όψεις (με τον Ήλιο, τη Σελήνη και τη Δήμητρα), «φωτογραφίζοντας» παράλληλα και τη μοναχικότητα του Αυστριακού ζωγράφου.
Γιάννης Ριζόπουλος
Ο Γκούσταβ Κλιμτ, συμβολιστής ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς της Art Nouveau, γεννήθηκε στις 14/7/1862 (ώρα άγνωστη) στο Baumgarden της Αυστρίας.
Η γυναίκα, ο έρωτας και ο θάνατος είναι τα κύρια θέματα των πινάκων του, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από μια συμμετρία και μια «Παρθενική» τάξη των διακοσμητικών στοιχείων τους, που για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα (τη λεγόμενη «Χρυσή περίοδο») απαρτίζονταν από «φύλλα» χρυσού και αργύρου.
Αν και η εκτεταμένη χρήση του χρυσού είναι ένα ...τυπικό Λεοντικό σύμπτωμα, φαίνεται ότι η σύνοδος του Δία με τον Κρόνο στην Παρθένο συνέβαλε ουσιαστικά στη σύλληψη και την απόδοση μιας τέτοιας τεχνοτροπίας. Οι δύο πλανήτες τετραγωνίζονται με μια άλλη σύνοδο-αυτή της Αφροδίτης με τον Ουρανό στους Διδύμους-δίνοντας μια πιο «επαναστατική» διάσταση στο χαρακτήρα και τις επιλογές του Αυστριακού δημιουργού.
Το όλο σχήμα-που πρακτικά συγκροτεί το «σκελετό» του γενέθλιου χάρτη-εμπλουτίζεται από μια τρίτη σύνοδο στην αστρική της εκδοχή (του Άρη με τον Ποσειδώνα), η οποία είναι και το κλειδί των καλλιτεχνικών τάσεων του Κλιμτ (σχηματίζει τετράγωνα με τον Ερμή και τον αστρικό Ήλιο).
Ο Κλιμτ ηγήθηκε του καλλιτεχνικού κινήματος της «Απόσχισης» (Secession) το οποίο στόχευε στην απελευθέρωση της ζωγραφικής από τους κανόνες και τα «πρέπει» που επέβαλε η ακαδημαϊκή τάξη πραγμάτων.
Στο γενέθλιο χάρτη του ξεχωρίζει επίσης ο εξαιρετικά δραστικός Πλούτωνας, ο οποίος ήταν κατά τεκμήριο και εκείνος που υπέθαλψε την «εμμονή» του Κλιμτ σε μια κατ’ εξοχήν «Σκορπίσια» θεματολογία. Ο πλανήτης των υπαρξιακών αναζητήσεων σχηματίζει τρεις καθοριστικές ίδιο-συναστριακές όψεις (με τον Ήλιο, τη Σελήνη και τη Δήμητρα), «φωτογραφίζοντας» παράλληλα και τη μοναχικότητα του Αυστριακού ζωγράφου.
Γιάννης Ριζόπουλος