Ένας χρόνος Ελληνικό #metoo: Από τη σοκαριστική αποκάλυψη της Μπεκατώρου στον βιασμό της 24χρονης
Τόνοι μελανιού έχουν χυθεί και χιλιάδες άρθρα στο διαδίκτυο έχουν γραφτεί για τα θύματα κακοποιητικών συμπεριφορών ή ακόμα και βιασμών με το ελληνικό #metoo να έχει τοποθετήσει στο βάθρο που της αξίζει τη γυναίκα, που έχει γίνει σύμβολο ενός αέναου αγώνα για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων στην ελληνική κοινωνία.
Ο λόγος βέβαια για τη Σοφία Μπεκατώρου που αποφάσισε μετά από πολλά χρόνια σιωπής να απελευθερωθεί και να απελευθερώσει.
Οι περισσότεροι ελπίζουν πως η "σύσταση" του ελληνικού #metoo μόνο στο φως μπορεί να οδηγήσει. Πως με αυτό πλέον όλα τα θύματα βρήκαν τη δύναμη να μιλήσουν. Να αποκαλυφθούν και να πληρώσουν όσοι υπήρξαν θύτες και ποδοπάτησαν ψυχές και υπολήψεις.
Πρόσφατα έκλεισε ένας χρόνος από την ημέρα που τα στόματα άνοιξαν και που, όπως δείχνουν, τα πράγματα -ευτυχώς για την κοινωνία και για τους νέους ανθρώπους που θέλουν ένα καλύτερο μέλλον- δεν πρόκειται να κλείσουν ξανά.
Αξίζει να δούμε και να θυμηθούμε μαζί αυτή τη δύσβατη -για τα θύματα- διαδρομή που ξεκίνησε από τις πρώτες μέρες του χρόνου πέρυσι και έχει φτάσει σήμερα, με τον βιασμό της 24χρονης Γεωργίας στη Θεσσαλονίκη, η οποία τυγχάνει της αγάπης και της στήριξης όλων.
Πώς ξεκίνησαν όλα
Ιανουάριος 2021: Η Σοφία Μπεκατώρου, κορυφαία ιστιοπλόος και ολυμπιονίκης μας, σε συνέντευξή της σε διαδικτυακή ημερίδα για τον αθλητισμό, μίλησε για τον βιασμό που είχε υποστεί πριν από 23 ολόκληρα χρόνια από ισχυρό άνθρωπο του αθλητισμού και μάλιστα πέρασε το κατώφλι του εισαγγελέα για να μιλήσει για τον εφιάλτη που έζησε. Μετά από εκείνη υπήρξαν και άλλες καταγγελίες στον αθλητικό κόσμο, όμως ο φάκελος της υπόθεσης Μπεκατώρου έκλεισε σχεδόν αμέσως καθώς είχαν παρέλθει 23 ολόκληρα χρόνια από το πιθανό αδίκημα. Στη συνέντευξη-καταγγελία της, η Σοφία Μπεκατώρου αποκάλυπτε: «Το μοιράστηκα για πρώτη φορά το 1998 με τον τότε σύντροφό μου, ήθελε να αντιδράσει να πάει να τσακωθεί με τον δράστη, αλλά δεν τον άφησα. Ήταν κι αυτός αθλητής. Σκεφτόμουν πως εφόσον αυτοί είχαν τόση κυριαρχία πάνω μας, ένιωθα ανήμπορη, σαν ένα πιόνι που δεν παίζω το παιχνίδι, αλλά το κάνουν άλλοι. Ήμουν φοβισμένη».
Μεταξύ των όσων είπε, η Σοφία Μπεκατώρου είχε αναφερθεί και σε λεπτομέρειες για όσα είχε ζήσει εκείνη την εφιαλτική περίοδο από τον άνθρωπο που στιγμάτισε για πάντα την ψυχή της: «Η πρώτη αποστολή για την πρόκριση στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνευ ήταν το 1998 στην Ισπανία. Ήταν η πρώτη φορά που ερχόταν μαζί μας ένας παράγοντας.
Επειδή μέχρι τότε είχαμε πόλεμο με την Ομοσπονδία. Υπήρχαν παράγοντες οι οποίοι μας είχαν εκφοβίσει. Σε διάφορες συναντήσεις με την Ομοσπονδία μου είχαν επιτεθεί, μου έλεγαν ότι είμαι ένα τίποτα, ότι δεν θα φέρω καμία διάκριση. Εγώ συνέχιζα με την Αιμιλία την δουλειά μας και προσπαθούσαμε να φέρουμε μια καλή επίδοση. Ένας εκ των παραγόντων της Ομοσπονδίας ήταν πιο φιλικός και σε αυτόν είχαμε στρέψει όλες μας τις ελπίδες γιατί θεωρούσαμε ότι μπορούσε να προασπίσει τα δικά μας τα δικαιώματα γιατί κάθε φορά που πηγαίναμε στην Ομοσπονδία έπρεπε να διαπραγματευθούμε για πράγματα που είχαμε δικαίωμα να πάρουμε. Να πάμε κάποια ταξίδια να εκπροσωπήσουμε την χώρα μας, να έχουμε χρήματα για αυτές τις αποστολές και φυσικά να έχουμε και κάποια υλικά.
Μέχρι τότε νομίζαμε πως αυτός ο άνθρωπος ήταν με το μέρος μας. Ήταν ο μοναδικός που δεν ήταν κακοπροαίρετος. Όταν είχαμε κάποια προβλήματα με την Αιμιλία (σ.σ. Τσουλφά) μιλάγαμε περισσότερο μαζί του γιατί αυτός μιλούσε στον πρόεδρο και λυνόντουσαν. Όταν μάθαμε ότι θα ήταν μαζί μας σε εκείνη την αποστολή ανακουφιστήκαμε όλοι. Η πρόκριση δεν πήγε όπως την περιμέναμε, αλλά και τα δύο σκάφη καταλάβαμε την πέμπτη θέση και έτσι πετύχαμε την πρόκριση. Για εμένα θα ήταν η πρώτη φορά σε Ολυμπιάδα και ήμουν η πιο μικρή της ομάδας.
Την τελευταία μέρα αποφασίσαμε να βγούμε έξω να γιορτάσαμε όλοι μαζί. Στο τέλος επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο ανά δύο. Εμείς με τον παράγοντα μείναμε τελευταίοι και μιλάγαμε.
Γυρνώντας στο ξενοδοχείο κάποια στιγμή γύρισε και με φίλησε. Πάγωσα, έμεινα έκπληκτη. Δεν μπορούσα να καταλάβω από πού ξεκίναγε αυτή η συμπεριφορά. Δεν ήξερα τι να κάνω. Απομακρύνθηκα από κοντά του. Ο ένας στο ένα ξενοδοχείο και ο ένας στο άλλο.
Στο ασανσέρ, εγώ έμενα σε πιο πάνω όροφο, όταν σταματήσαμε στο δικό του μου είπε να πάω στο δωμάτιό του. Του είπα ότι δεν υπάρχει λόγος. Ήμουν πολύ διστακτική και μου είπε ‘έλα, φοβάσαι;’. Με έπιασε το παράπονο. Δεν ήμουν κανένα κοριτσάκι που δεν είχε προσωπικότητα, θεωρούσα ότι μπορώ να ανταπεξέλθω σε κάθε δυσκολία.
Στην αρχή μιλούσαμε για τους αγώνες. Μετά με πλησίαζε περισσότερο. Εγώ άρχισα να αμύνομαι. Προσπάθησε να με πείσει. Άρχισε να με φιλάει, να με ρίχνει στο κρεβάτι. Του λέω ‘δεν θέλω’, μου λέει ‘έλα μωρέ, δεν είναι τίποτα’. Προσπάθησα να του δείξω με τον τρόπο μου ότι δεν υπάρχει αμοιβαία επιθυμία, ότι δεν υπάρχει συναίνεση. Προσπαθούσε να με βγάλει τρελή. Κάποια στιγμή έτσι όπως ήταν πάνω μου του λέω ‘δεν μπορώ να το πιστέψω ότι δεν καταλαβαίνεις ότι σου λέω δεν θέλω’. Εκείνος συνέχισε. Το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν να τον σπάσω στο ξύλο, μετά σκέφτηκα ότι είχε πολύ μεγάλη θέση στην Ομοσπονδία και εκείνη την ώρα δεν ήταν κανένας για να δει. Όλοι θα έλεγαν ‘γιατί γύρισες μαζί του πίσω;’.
Όταν τελείωσε, συνειδητοποίησα πως με είχε βιάσει. Ό,τι και αν του είπα αυτός δεν σταμάτησε. Όπως και να του είπα ότι δεν επιθυμώ αυτή τη συνεύρεση, δεν το άκουσε. Και τελικά είχα γίνει θύμα. Όταν σηκώθηκε από πάνω μου, έφυγα γρήγορα. Ανέβηκα στο δωμάτιό μου, η συναθλήτριά μου κοιμόταν. Έκανα μπάνιο, ένιωθα τόσο βρώμικη. Ήθελα να βγάλω τη σάρκα από πάνω. Ένιωθα ντροπιασμένη και πολύ θυμωμένη που δεν είχα αντιδράσει, που δεν τον είχα σπρώξει με όλη μου τη δύναμη. Είχε όμως γίνει... Ο παράγοντας αποφάσισε να επικοινωνήσει μαζί μου, ήθελε να με συναντήσει. Είχε συνειδητοποιήσει ότι ίσως να μίλαγα. Δεν ήθελα να τον συναντήσω, δεν τον εμπιστευόμουν. Θα μιλούσαμε σε δημόσιο χώρο. Συναντηθήκαμε στη Γλυφάδα, έξω από τα Αστέρια. Προσπαθούσε να δει πώς το έχω πάρει, πώς θα αντιδράσω. Το πρώτο που τον ρώτησα ήταν, "πώς μπόρεσες να εκμεταλλευτείς την εμπιστοσύνη μου. Ήσουν σαν πατέρας μου, φαντάζεσαι να το έκανε κάποιος στο παιδί σου"; Το είχε συνειδητοποιήσει και προσπαθούσε να με φέρει σε ένα σημείο να μην αντιδρώ. Δέχτηκε να μην με ξαναπλησιάσει, δεν ξαναμιλήσαμε για το θέμα».
«Συναντηθήκαμε πολλές φορές, σε διάφορες περιστάσεις, ήταν υπεύθυνος εθνικών ομάδων. Ωστόσο άλλαξε η στάση μου και η ζωή μου. Τη στιγμή του βιασμού στην Ισπανία, έχασα όση εκτίμηση είχα για τον εαυτό μου. Δεν μπορούσα να με συγχωρέσω που δεν αντέδρασα, δεν τον χτύπησα δεν το κατήγγειλα άμεσα... Η θα μίλαγα κάποια στιγμή και θα ελευθέρωνα την ψυχή μου ή θα έχανα τον εαυτό μου. Δεν ήθελα να φύγω από την ιστιοπλοΐα, είναι η ζωή μου. Γι' αυτό το έθαψα βαθιά μέσα μου το περιστατικό. Στην πορεία διάφορα συμβάντα, το έφεραν ξανά στην επιφάνεια. Ο θυμός γινόταν μεγαλύτερος, ερχόταν στον ύπνο μου. Έπρεπε να ελέγξω τον εαυτό μου».
Η συγκεκριμένη υπόθεση μπήκε στο αρχείο, παρ' όλο που η Σοφία Μπεκατώρου κατέθεσε με κάθε λεπτομέρεια στις αρμόδιες αρχές και γνωστοποίησε το όνομα του ανθρώπου που τη στοίχειωνε τόσα χρόνια.
Ντόμινο εξελίξεων
Ευτυχώς οι αποκαλύψεις δεν περιορίστηκαν στον αθλητικό χώρο. Σειρά είχε το θέατρο, με πολλά θύματα να μιλούν πλέον δημόσια για τις εφιαλτικές εμπειρίες τους.
Στις 26 Ιανουαρίου του 2021 η Ζέτα Δούκα έκανε την αρχή όταν εμφανίστηκε στην εκπομπή Πάμε Δανάη και με τρεμάμενη φωνή, υποστήριξε ότι στη συνεργασία της με τον Γιώργο Κιμούλη είχε δεχτεί λεκτική και σωματική βία από εκείνον. Περιέγραφε κλαίγοντας και τρέμοντας την πολύ κακή συμπεριφορά που είχε δεχτεί στη συνεργασία της με τον γνωστό ηθοποιό και σκηνοθέτη.
Δείτε παρακάτω το βίντεο με τη Ζέτα Δούκα να καταγγέλλει τον Γιώργο Κιμούλη:
Ο Λιγνάδης στις φυλακές της Τρίπολης!
Ο Δημήτρης Λιγνάδης μετά τις πρώτες καταγγελίες εις βάρος του, παραιτήθηκε από Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου -θέση που κρατούσε από το 2019- και με δημόσια μηνύματά του είτε μέσω του δικηγόρου του είτε μέσω social media, μιλούσε για σκευωρία εις βάρος του, δηλώνοντας συγχρόνως και αθώος για όλες τις καταγγελίες.
Στα τέλη Φεβρουαρίου 2021 όλη η Ελλάδα παρακολούθησε με κομμένη την ανάσα την μεταφορά του με χειροπέδες και ισχυρή αστυνομική συνοδεία, στις φυλακές Τριπόλεως, όπου λίγο καιρό μετά τον ακολούθησε και ο Πέτρος Φιλιππίδης. Είχε προηγηθεί πολύωρη κατάθεσή του στον ανακριτή και στο απολογητικό του υπόμνημα ο Δημήτρης Λιγνάδης δήλωνε πως είναι αθώος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όσο περνάει ο καιρός, όλο και πιο συχνές είναι οι καταγγελίες που έρχονται στο φως για τον Δημήτρη Λιγνάδη ο οποίος συνεχίζει να κρατείται στις φυλακές Τριπόλεως.
Μία γροθιά εναντίον του Φιλιππίδη!
Δεν πέρασαν πολλές μέρες για να ανοίξουν και άλλα στόματα. Ήταν 4 Φεβρουαρίου όταν η Λένα Δροσάκη, η Άννα- Μαρία Παπαχαραλάμπους και η Πηνελόπη Αναστασοπούλου κατήγγειλαν δημόσια τον Πέτρο Φιλιππίδη για σεξουαλική παρενόχληση.
Συγκεκριμένα, η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους είχε καταγγείλει πως ο Πέτρος Φιλιππίδης εκμεταλλεύτηκε το νεαρό της ηλικίας της και την ανάγκη της να εργαστεί.
Από τη μεριά της η Πηνελόπη Αναστασοπούλου είχε αναφερθεί στην πρώτη γνωριμία της με τον ηθοποιό όταν ήταν 28 ετών. Σε μια συνάντηση για συνεργασία, την υποδέχθηκε στο καμαρίνι του και κλείδωσε την πόρτα.
Όπως είχε καταγγείλει και η Λένα Δροσάκη, όταν ήταν σε ηλικία 24 ετών, ο Πέτρος Φιλιππίδης την εκβίασε πως αν δεν συνευρεθεί μαζί του ερωτικά δε θα περνούσε στις εξετάσεις του υπουργείου.
Όλοι παρακολουθούσαν τις εξελίξεις με κομμένη την ανάσα ενώ ο ίδιος ο Πέτρος Φιλιππίδης, προκειμένου να ανακόψει το τσουνάμι αποκαλύψεων έστειλε εξώδικα προς πάσα κατεύθυνση αναφέροντας μεταξύ άλλων σε αυτό: «Με λύπη παρατηρώ ότι τα τελευταία 24ωρα στήνονται ιδιότυπες τηλεδίκες. Αρνούμαι να κατακρεουργηθώ σε τηλεοπτικά παράθυρα, όπου ο κάθε ομιλών θα εκφέρει μια άποψη χωρίς να είναι σε θέση να διασταυρώσει προηγουμένως την όποια αναφορά σε αρμόδια αρχή, με αποτέλεσμα τη σπίλωση του ονόματός μου και της προσωπικότητάς μου».
Μπορεί οι κατηγορίες για τα περιστατικά που κατήγγειλαν οι τρεις ηθοποιοί να είχαν παραγραφεί καθώς είχαν συμβεί αρκετά χρόνια πριν, όμως στις αρχές Μαρτίου 2021 στα χέρια του Εισαγγελέα Κώστα Σπυρόπουλου, ο οποίος διενήργησε την έρευνα για το ελληνικό #Metoo, έφτασαν και άλλες καταγγελίες μέσω του ΣΕΗ που αφορούσαν μη παραγραμμένα αδικήματα. Πρόκειται για τρεις άλλες γυναίκες που κατέθεσαν στον εισαγγελέα όσα είχαν ζήσει στα χέρια του Πέτρου Φιλιππίδη.
Τα όσα υποστήριξαν και τα υπόλοιπα στοιχεία που συγκέντρωσε ο εισαγγελέας οδήγησαν στην άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος του ηθοποιού και σκηνοθέτη. Ο Πέτρος Φιλιππίδης, στις 27 Ιουλίου 2021 κρίθηκε προφυλακιστέος μετά την απολογία του, κατηγορούμενος για ένα βιασμό και δύο απόπειρες βιασμού.
Μια από τις καταγγέλλουσες είχε καταθέσει πως το 2008 είχε συναντηθεί στο θέατρο με τον ηθοποιό στο πλαίσιο επαγγελματικού ραντεβού. Το θέατρο ήταν άδειο. Ο ηθοποιός της επιτέθηκε και τελικά την εξανάγκασε σε πράξεις που στοιχειοθετούν το αδίκημα του βιασμού.
«Άρχισε να μου μιλάει άσχημα και μου έκανε χειρονομίες. Του ξέφυγα, έτρεξα στο διάδρομο. Με πρόλαβε, με έπιασε από το λαιμό και μου έκανε ό,τι μου έκανε».
Η δεύτερη καταγγέλλουσα υποστήριξε ότι δέχθηκε σεξουαλική επίθεση το 2010, ενώ βρισκόταν στο καμαρίνι του ηθοποιού για να συζητήσουν για ενδεχόμενη επαγγελματική συνεργασία.
«Μου όρμησε, με φιλούσε στο λαιμό και ήθελε να φτάσει στα χείλη μου. Προσπαθώντας να ξεφύγω του έλεγα ‘σας παρακαλώ σταματήστε, δεν θέλω να το κάνουμε αυτό, δεν αισθάνομαι καλά, αφήστε με, με πονάτε’. Τότε εκείνος μου απάντησε ‘μη φωνάζεις τσάμπα, δεν είναι κανείς στο θέατρο».
Η τρίτη γυναίκα κατέθεσε πως μετά από συνάντηση με τον Πέτρο Φιλιππίδη για έναν ρόλο, ο ηθοποιός προσφέρθηκε με το αυτοκίνητό του να την πάει στο σπίτι της. Την οδήγησε όμως σε ένα απόμερο σημείο στο Παλαιό Ψυχικό και αποπειράθηκε να τη βιάσει.
«Τον απειλούσα ότι θα τον καταγγείλω και εκείνος απαντούσε με βρισιές. Υποκρίθηκα ότι έπαθα κρίση. Εκείνος συνέχιζε τη σεξουαλική του επίθεση κι εγώ να αντιστέκομαι σθεναρά, φωνάζοντας και χτυπώντας χέρια και πόδια. Ξαφνικά άνοιξε την πόρτα του αυτοκινήτου και με πέταξε έξω, λέγοντας: ‘Άντε από δω, που θες να σου δώσω και ρόλο’».
Το επόμενο χρονικό διάστημα οι καταγγέλλουσες θα κληθούν να αποδείξουν τα όσα κατέθεσαν και ενώπιον του δικαστηρίου, που θα κρίνει τελικά αν ο άλλοτε δημοφιλής ηθοποιός είναι ένοχος ή όχι. Κάτι που θα συμβεί, τον ερχόμενο Μάρτιο (18/3), οπότε και έχει οριστεί η πρώτη δικάσιμος.
Με τον Στάθη Παναγιωτόπουλο μάθαμε τι είναι το revenge porn
To revenge porn ως όρος ήταν γνωστός, όμως δεν είχαν γίνει γνωστές τέτοιου είδους υποθέσεις, όχι τουλάχιστον στον βαθμό που αυτό συνέβη με τον Στάθη Παναγιωτόπουλο. Αρχικά μία καταγγελία 30χρονης γυναίκας που δημοσιοποίησε ο ακτιβιστής Ηλίας Γκιώνης έκανε τον γύρο του διαδικτύου. Το ημερολόγιο έδειχνε 13 Δεκεμβρίου 2021. Το ίδιο βράδυ και ενώ οι πρώτες φήμες είχαν ήδη αρχίσει να διαδίδονται ενώ συγχρόνως είχε στηθεί και λαϊκό δικαστήριο στα social media, ο Αντώνης Κανάκης έπρεπε να εξηγήσει γιατί η θέση του Στάθη Παναγιωτόπουλου εκείνη τη μέρα ήταν κενή στο πλατό των Ράδιο Αρβύλα.
Δείτε το βίντεο παρακάτω:
Πριν καν προλάβουμε να καταλάβουμε τι είχε συμβεί, η τριάδα των Ράδιο Αρβύλα, όπως έγινε γνωστό, κινήθηκε νομικά εναντίον του πρώην συνεργάτη του κάνοντας λόγο για ηθική βλάβη.
Πέρασαν μερικές μέρες κατά τις οποίες οι καταγγελίες έρχονταν στη δημοσιότητα η μία μετά την άλλη μέχρι τελικά ο Στάθης Παναγιωτόπουλος να βρεθεί οικειοθελώς στην Αστυνομία και να περάσει με αυτόφωρη διαδικασία το πρώτο του βράδυ στα κρατητήρια, μετά από μήνυση που κατέθεσε μία άλλη γυναίκα. Η υπόθεση με την πρώτη καταγγελία της 30χρονης γυναίκας που υπήρξε και πρώην σύντροφος του παρουσιαστή, εκδικάζεται μέσα στις επόμενες μέρες.
Ο ομαδικός βιασμός της Γεωργίας την Πρωτοχρονιά
Το Πανελλήνιο συγκλονίστηκε για ακόμα μία φορά όταν τις πρώτες κιόλας μέρες του νέου έτους μία 24χρονη κοπέλα, η Γεωργία από τη Θεσσαλονίκη, κατήγγειλε τον ομαδικό βιασμό της σε ξενοδοχείο της πόλης ανήμερα την Πρωτοχρονιά. Η Γεωργία επέλεξε να μιλήσει δημόσια για τον βιασμό της στον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο αποκαλύπτοντας κάθε λεπτομέρεια -απ' ό,τι θυμόταν τουλάχιστον- εκείνης της εφιαλτικής νύχτας που έτσι και αλλιώς για εκείνη ήταν δύσκολη.
Είχε χάσει μέσα στο προηγούμενο διάστημα από ανίατη ασθένεια τη μητέρα της και τον σύντροφό της ενώ λίγο καιρό πριν είχε φύγει από τη ζωή και ο πατέρας της σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ήθελε να βγει να διασκεδάσει. Να μην είναι μόνη της. Ήταν ευάλωτη συναισθηματικά και παρ' όλο που η φίλη της η οποία ήταν μαζί της την απέτρεψε πολλές φορές από το να συνεχίσουν τη βραδιά σε εκείνο το πάρτι στη σουίτα του πεντάστερου ξενοδοχείου, εκείνη πήγε για να ξεχαστεί λίγο. Η μνήμη της είναι ασθενής από εκείνη τη νύχτα. Ξέρει όμως πως όταν ξύπνησε μόνη στο δωμάτιο του ξενοδοχείου, ένιωθε πως κάτι κακό της είχε συμβεί. Και τώρα μένει να βρεθούν οι ένοχοι που στιγμάτισαν για πάντα την ψυχή της.