Ημέρα της γυναίκας: Οι γυναίκες που μας έδωσαν μαθήματα ζωής!
Η επιλογή ήταν πολύ δύσκολη. Και ακόμα πιο δύσκολο το να αφήσεις εκτός μερικές από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες γένους θηλυκού που άλλαξαν για πάντα την Ιστορία στην Ελλάδα.
Η κάθε μία από το δικό της μετερίζι, με την πορεία της και τις θυσίες της, αλλά και τις δυναμικές της κινήσεις, κατάφερε να κάνει πολλά για την πατρίδα της και να αλλάξει παγιωμένες, βαλτωμένες καταστάσεις, να δώσει νέα πνοή στην κοινωνία και στον τρόπο που αντιμετώπιζε μέχρι τότε τα πράγματα και να αναδείξει σημαντικά προβλήματα της Ελλάδας που παρέμεναν άλυτα.
Η επιλογή πολύ δύσκολη γιατί, ευτυχώς για τη χώρα μας, είναι πολλές οι ηρωίδες και οι γυναίκες πρότυπα που έχουν αφοσιωθεί στα πιστεύω τους και έχουν αλλάξει τον ρου της ιστορίας. Εμείς όμως, τιμώντας σήμερα τη γυναίκα, μιλάμε για πέντε πρότυπα που άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στην κοινωνία...
Ας τις δούμε μία προς μία...
Μελίνα Μερκούρη: Γεννήθηκε Ελληνίδα!
Το ονοματεπώνυμό της περικλείει τόσα μα τόσα πολλά. Είναι η Μελίνα των Ελλήνων αλλά και η Μελίνα των ξένων. Όσες γενιές και αν περάσουν η Μελίνα Μερκούρη θα μνημονεύεται ως μία από τις πιο μαχητικές φυσιογνωμίες του 20ου αιώνα και η γυναίκα που έκανε συνώνυμό της τον πολιτισμό. Η ίδια συχνά έλεγε σε συνεντεύξεις της πως ο πολιτισμός είναι ίσως το πιο σοβαρό εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μας και πάλευε μέχρι την τελευταία της πνοή γι' αυτό.
Η Μελίνα συχνά έλεγε σε συνεντεύξεις της πως ο πολιτισμός είναι ίσως το πιο σοβαρό εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μας και πάλευε μέχρι την τελευταία της πνοή γι' αυτό.
Γεννήθηκε τον Οκτώβριο του 1920 μέσα σε μία οικογένεια πολιτικών αφού ήταν η αγαπημένη εγγονή ενός από τους πιο δημοφιλείς Δημάρχους της Αθήνας για παραπάνω από 20 χρόνια, του Σπύρου Μερκούρη. Βαφτίστηκε Αμαλία Μαρία αλλά δεν τη φώναξαν ποτέ οι δικοί της με αυτά τα ονόματα. Ήταν η Μελίνα. Ήταν κόρη του Σταμάτη Μερκούρη, βουλευτή για περισσότερα από 30 χρόνια, που είχε χρηματίσει και υπουργός Δημόσιας Τάξης και Δημοσίων Έργων. Η μητέρα της, Ειρήνη Λάππα ήταν μέλος της αθηναϊκής ελίτ και μετά τη Μελίνα, το ζευγάρι απέκτησε και έναν γιο, τον Σπύρο.
Η Μελίνα ήταν σίγουρο πως είχε γεννηθεί θεατρίνα. Ήταν μόλις δέκα χρονών όταν στις Σπέτσες, σε ένα καφενείο, η μικρούλα έδωσε την πρώτη αυτοσχέδια παράστασή της που όμως μόλις έμαθε η μαμά της έσπευσε στο σημείο για να της δώσει ένα... μεγαλοπρεπές χαστούκι. Η Μελίνα όμως δεν πτοήθηκε. Δεν διάβαζε καθόλου στο σχολείο καθώς την ενδιέφεραν άλλα πράγματα. Ο θάνατος του παππού της με τον οποίο ζούσε μαζί, της στοίχισε πολύ συναισθηματικά.
Στην εφηβεία της ακόμα, γνωρίζει και ερωτεύεται τον Πάνο Χαροκόπο ο οποίος της δίνει το πράσινο φως να ασχοληθεί ανενόχλητη με τη μεγάλη της αγάπη, το θέατρο. "Γάμος εξετελέσθη" έγραφε το τηλεγράφημα - ανακοίνωση των νεονύμφων προς τις οικογένειές τους όταν παντρεύτηκαν. Ο γάμος όμως αυτός δεν έμελλε να κρατήσει παρά μόνο λίγα χρόνια.
Η Μελίνα όμως είχε ήδη μπει στην "τροχιά" που ήθελε, αυτή του θεάτρου. Δίνει εξετάσεις στη Δραματική του Εθνικού θεάτρου, απαγγέλοντας ποίημα του Κώστα Καρυωτάκη μπροστά στον Αιμίλιο Βεάκη και η Μελίνα θεωρεί πως αυστηρός όπως είναι, δεν θα την περάσει στις εξετάσεις. Ο Βεάκης την διαψεύδει με τον πλέον... πανηγυρικό τρόπο όμως την βάζει να δουλεύει σκληρά μέχρι που φτάνει, το 1944 η μέρα της αποφοίτησής της. Στο Εθνικό Θέατρο ερμηνεύει στην κεντρική σκηνή και στη σκηνή του Πειραιά αρχικά τουλάχιστον, μικρούς ρόλους. Αργότερα έρχεται η αναγνώριση του ταλέντου της μέχρι που η ίδια αποφασίζει να φύγει για το Παρίσι όπου θα γνωρίσει σπουδαίους καλλιτέχνες και διανοούμενους. Το 1953 παίρνει το έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη». Δύο χρόνια αντέχει μακριά από την Ελλάδα. Επιστρέφει και εργάζεται σκληρά και με σπουδαίους ρόλους στο θέατρο. Τότε ξεκινάει και τον συνδικαλισμό στον καλλιτεχνικό χώρο, έχοντας την ανάγκη να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των συναδέλφων της. Και τότε έρχεται ο μεγαλύτερος ρόλος της καριέρας της, στην ταινία "Στέλλα" του Κακογιάννη. Μία ταινία που επαινέθηκε όσο λίγες το 1956 στο Φεστιβάλ Καννών. Η Μελίνα θα βρεθεί εκεί και τελικά η ταινία θα αποδειχθεί "γούρι" για την ίδια αφού θα γνωρίσει στις Κάννες τον άντρα της ζωής της, τον Ζυλ Ντασσέν.
Η Μελίνα θα ανθίσει στον κόσμο του σέλιλοιντ. Λίγα χρόνια αργότερα θα προταθεί για Όσκαρ Α' γυναικείου Ρόλου για την ταινία "Ποτέ την Κυριακή" σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν. Δεν θα καταφέρει να το πάρει στα χέρια της όμως θα εμπιστευτούν την υποκριτική της δεινότητα κορυφαίοι δημιουργοί αλλά και σκηνοθέτες του χώρου. Θα ανοιχθεί ο δρόμος και για το Μπρόντγουεϊ της Νέας Υόρκης όπου θα λάμψει.
21 Απριλίου 1967: Ο Χατζηδάκις ενημερώνει τηλεφωνικά τη Μελίνα και τον Ζυλ για το στρατιωτικό πραξικόπημα. Η Μελίνα κάνει δηλώσεις στις τηλεοπτικές κάμερες των αμερικανικών μέσων μαζικής ενημέρωσης. «Σας παρακαλώ μην πάτε στη χώρα μου» λέει κλαίγοντας. Για τις δηλώσεις αυτές, η χούντα θα της αφαιρέσει την ελληνική ιθαγένεια στις 12 Ιουλίου του 1967. Εκείνη θα απαντήσει με το ιστορικό πλέον: «Γεννήθηκα Ελληνίδα και θα πεθάνω Ελληνίδα. Ο Παττακός γεννήθηκε φασίστας και θα πεθάνει φασίστας». Από τον Νοέμβριο του 1967 και επί τρεις μήνες, το FBI την παρακολουθεί παντού. Υπάρχει προειδοποίηση ότι θα γίνει δολοφονική απόπειρα εναντίον της. Ξεκινά την αντιδικτατορική της δράση μαζί με Ντασσέν και Θεοδωράκη. Τότε θα γνωρίσει τον Ανδρέα Παπανδρέου.
Οι φόβοι για δολοφονική απόπειρα εις βάρος της Μελίνας βγαίνουν αληθινοί καθώς στις 7 Μαρτίου του 1969, στο θέατρο της Γένοβας γίνεται βομβιστική επίθεση εναντίον της με βόμβα πέντε κιλών η οποία και εκρήγνυται, χωρίς ευτυχώς θύματα. Στο πλαίσιο της ίδιας περιοδείας, γίνεται επίθεση εναντίον της από φασιστική οργάνωση στο Βέλγιο.
Επιστρέφει στην πατρίδα δύο μόλις μέρες μετά την πτώση της χούντας, στις 26 Ιουλίου του 1974 μέσα σε θύελλα χειροκροτημάτων και αγκαλιών. Από τότε και μετά συνεχίζει την πολιτική της δράση με το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και το 1977 εκλέγεται για πρώτη φορά βουλευτής στη Β' Περιφέρεια Πειραιά, με τους συνδυασμούς του ΠΑΣΟΚ. Εγκαταλείπει το θέατρο και αφοσιώνεται -με πολύ μικρά διαλείμματα- στην πολιτική. Από εκείνη τη χρονιά και μέχρι και το 1993 εκλέγεται συνεχώς βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ. Το 1981 μάλιστα ορίστηκε Υπουργός Πολιτισμού όπου και παρέμεινε για 8 ολόκληρα χρόνια. Όλα αυτά τα χρόνια η Μελίνα Μερκούρη εφάρμοσε μια έντονη εξωτερική πολιτιστική πολιτική. Οργάνωσε πολλές και σημαντικές εκθέσεις σε μουσεία του εξωτερικού, καθώς και εκδηλώσεις ουσίας. Συναντήθηκε με σπουδαίες προσωπικότητες και διεκδίκησε μια εξέχουσα θέση για την Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Ποιος θα ξεχάσει άλλωστε την ασφυκτική -σχεδόν- πίεση που άσκησε για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα;
«Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα για μας... Είναι το καμάρι μας. Είναι οι θυσίες μας. Είναι το υπέρτατο σύμβολο ευγένειας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι η φιλοδοξία και το όνομά μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητάς μας... Αν με ρωτήσετε εάν θα ζω όταν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα επιστρέψουν στην Ελλάδα, σας λέω πως ναι, θα ζω. Αλλά κι αν ακόμη δεν ζω πια, θα ξαναγεννηθώ» είχε πει τότε.
Αν με ρωτήσετε εάν θα ζω όταν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα επιστρέψουν στην Ελλάδα, σας λέω πως ναι, θα ζω. Αλλά κι αν ακόμη δεν ζω πια, θα ξαναγεννηθώ» είχε πει τότε.
Το Μάρτιο του 1994, η Μελίνα Μερκούρη έφυγε για το μεγάλο ταξίδι, αφήνοντας πίσω της ένα σπουδαίο έργο τόσο στο θέατρο και τον κινηματογράφο όσο και στην πολιτική. Άφησε την τελευταία της πνοή στο Μεμόριαλ της Νέας Υόρκης στις 6 Μαρτίου του 1994 και τέσσερις μέρες μετά έγινε η κηδεία της στην πατρίδα της που τόσο αγάπησε, με ολόκληρη την Ελλάδα, να πενθεί για τον χαμό της.
Ρούλα Κορομηλά: Η Εθνική μας τηλεπαρουσιάστρια
Αν δεν ήταν η Ρούλα Κορομηλά, το πιθανότερο είναι πως δεν θα είχαμε μάθει ποτέ τι σημαίνει βραδινό τηλεοπτικό σόου. Θα ήταν άγνωστη για εμάς η λέξη "Τηλεμαραθώνιος". Δεν θα γνωρίζαμε πόσο πιο ζωντανός οργανισμός είναι η live μετάδοση ενός προγράμματος. Γιατί η Ρούλα Κορομηλά δεν δημιούργησε απλά τη δική της σχολή στον χώρο της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας. Είναι η ίδια ο ορισμός της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας!
Η Ρούλα δεν είχε καν φανταστεί ποτέ στα πρώτα χρόνια της ζωής της τι θα επακολουθούσε. Γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 1957 όμως οι ρίζες της κρατούν από τη Μεσσηνία. Παιδάκι ακόμα, αναγκαζόταν να ζει από πόλη σε πόλη λόγω του στρατιωτικού πατέρα της, μαζί φυσικά με τα δύο αδέλφια της, τη Λένα και τον Θανάση.
Λίγο πριν κλείσει τα 30 της χρόνια, προσλήφθηκε ως διοικητική υπάλληλος στην κρατική τηλεόραση αλλά σύντομα κάποιοι διέκριναν ότι ο φακός την ερωτευόταν κάθε φορά έπεφτε πάνω της.
Της δίνουν εκπομπή στην ΕΡΤ και η ίδια, τελειομανής όπως είναι, δουλεύει από το πρωί μέχρι το βράδυ. Παρουσιάζει την πρωινή εκπομπή "Μια καλημέρα είναι αυτή" και αρχίζει να κερδίζει το κοινό. Μαζί όμως και την προσοχή των ιθυνόντων του νεοσύστατου τότε καναλιού της ιδιωτικής τηλεόρασης, του ΑΝΤ1. Το 1991 έρχεται η μεγάλη ευκαιρία και η Ρούλα δεν σκοπεύει να την αφήσει να πάει χαμένη. Παρουσιάζει για τρία χρόνια με μεγάλη επιτυχία τον Πρωινό Καφέ, τη μακροβιότερη πρωινή εκπομπή της ιδιωτικής τηλεόρασης από την οποία κάνουν "πέρασμα" τα μεγαλύτερα ονόματα της λεγόμενης ελληνικής showbiz. Ο ΑΝΤ1 δεν αφήνει ανεκμετάλλευτο τέτοιο ταλέντο, τέτοιο φωτεινό πλάσμα. Το 1992 η Ρούλα κάνει... διπλοβάρδια, παρουσιάζοντας και το βραδινό σόου Ciao ANT1, το πρώτο στην ιστορία της ιδιωτικής τηλεόρασης με τέτοια λάμψη, τέτοιο κέφι, τόσο τραγούδι και χορό.
Το 1994 η Ρούλα παίρνει το πρώτο τηλεοπτικό της "διαζύγιο". Μέσα σε πολύ κακό κλίμα και ένταση παίρνει μεταγραφή για το 'αντίπαλο' Mega ανοίγοντας δικαστική διαμάχη με τον ΑΝΤ1. Στο νέο τηλεοπτικό της σπίτι, συναντά μία νέα τηλεοπτική οικογένεια, παρουσιάζοντας πλέον ένα άλλο, εξίσου λαμπερό σόου, το Μπράβο, που παρουσίαζε αρχικά κάθε Σάββατο βράδι και ύστερα κάθε Κυριακή. Η Ρούλα αποφασίζει να ξεπεράσει τον εαυτό της και μαζί και όλα όσα είχαμε δει στο Ciao ANT1. Γι' αυτό και δεν περιορίζεται στον ελλαδικό χώρο όταν ψάχνει να βρει τους καλεσμένους της για το σόου. Στο πλατό κάθε εβδομάδα γίνεται... πανικός καθώς σ' αυτό εμφανίζονται αστέρες διεθνούς βεληνεκούς. Ποιος θα περίμενε άλλωστε πως θα βλέπαμε τη Ρούλα να συνομιλεί με τη Madonna, τον Ρίκι Μάρτιν ή τον Έρος Ραμαζότι;
Με αυτή τη "θητεία" της στα βραδινά σόου, η Ρούλα Κορομηλά "εκπαίδευσε" και το κοινό να μαθαίνει πόσο πιο ζωντανή είναι η live μετάδοση ενός προγράμματος. Σε αυτό, κακά τα ψέματα, ήταν αυθεντία από την αρχή! Θα ξεχάσει άλλωστε κανείς που έβγαινε από το δημαρχείο στην Ερμούπολη της Σύρου η εκπομπή ή από τον Λυκαβηττό;
Η Ρούλα απέδειξε επίσης πως δεν είναι μόνο παρουσιάστρια. Δεν διεκπεραιώνει δηλαδή μόνο ένα πρόγραμμα αλλά το ζει. Χορεύει, τραγουδά, άλλοτε μόνη και άλλοτε μαζί με τον καλεσμένο της και γενικότερα παίζει ακόμα και πρόζα αν είναι να βγει ένα καλό αποτέλεσμα. Και φυσικά αποθεώνεται.
Η Ρούλα όμως μας έμαθε και τι σημαίνει "η ισχύς εν τη ενώσει". Γιατί αυτό ήταν οι τηλεμαραθώνιοι που οργάνωνε. Να θυμίσουμε ενδεικτικά έναν από αυτούς που ήταν το 1996 κατά τον οποίο η Ρούλα για 30 συνεχόμενες -σχεδόν- ώρες συντόνιζε τον τηλεμαραθώνιο για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Συγκεντρώθηκαν 650.000.000 δραχμές για την ανέγερση πρότυπου κέντρου αποκατάστασης παιδιών που πάσχουν από εγκεφαλική παράλυση και η Εταιρία Προστασίας Σπαστικών προκειμένου να την τιμήσει για την τεράστια συνεισφορά της σε κάτι τόσο σπουδαίο, ονόμασε μία αίθουσα του κέντρου αποκατάστασης Αίθουσα Ρούλα Κορομηλά.
Η Ρούλα πέρασε σχεδόν από όλα τα κανάλια. Από τον Alpha το 2001 στον οποίο ξαναγύρισε το 2006 κατά κύριο λόγο στο διοικητικό προσωπικό ενώ ενδιάμεσα έκανε σπουδαία δουλειά και στο Star ενώ επέστρεψε και στο Mega. Συγκεκριμένα, στις 2 Απριλίου του 2014, επέστρεψε στο κανάλι μετά από 14 χρόνια, ως μέλος της κριτικής επιτροπής του Just the 2 of Us. Αξίζει να θυμίσουμε επίσης πως η Ρούλα Κορομηλά παρουσίασε μεγάλα ριάλιτι σόου όπως το Big Brother αλλά και το Greek Idol.
Ο έρωτας έπαιξε σπουδαίο ρόλο στη ζωή της Ρούλας Κορομηλά. Το 1981, σε ηλικία μόλις 24 ετών, γνώρισε και ερωτεύτηκε τον τότε γόη του ελληνικού κινηματογράφου Πάνο Μιχαλόπουλο. Επτά χρόνια μετά παντρεύτηκαν όμως το 1990 έδωσαν τέλος στον γάμο τους. Κατά τη διάρκεια της μεγάλης τηλεοπτικής της επιτυχίας, η όμορφη παρουσιάστρια διατηρούσε σχέση με τον Ιταλό τηλεσκηνοθέτη και πιο άμεσο συνεργάτη της Στέφανο Σαρτίνι όμως αυτή η σχέση έμελλε επίσης να έχει άδοξο τέλος. Το 2000 παντρεύτηκε τον Νάσο Γαλακτερό με τον οποίο χώρισε μετά από επτά χρόνια. Μετά το διαζύγιό της, η Ρούλα Κορομηλά φρόντισε να κρατήσει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας την προσωπική της ζωή.
Σοφία Μπεκατώρου: Η φωνή της «ξύπνησε» την Ελλάδα!
Έμειναν όλοι σαστισμένοι! Δεν μπορούσαν να πιστέψουν όσα άκουγαν να περιγράφει η Σοφία Μπεκατώρου, αθλήτρια της ιστιοπλοΐας που τίμησε την Ελλάδα με Ολυμπιακό μετάλλιο.
Η κορυφαία αθλήτρια, μητέρα δύο παιδιών, αποφάσισε να μιλήσει, είκοσι χρόνια μετά, για τον εφιάλτη που έζησε και που όλο αυτόν τον καιρό προσπαθούσε να ξεχάσει, να αποσιωπήσει, να θάψει στους πιο μακρινούς εφιάλτες της από φόβο.
Όχι πια, και είναι εδώ, δυνατή για να αντιμετωπίσει το κακό και να το κόψει από τη ρίζα του.
Η Σοφία Μπεκατώρου έγινε η φωνή της λογικής για όλους όσοι δείλιαζαν να μιλήσουν, παρ' όλο που είχαν ζήσει μία παρόμοια εμπειρία.
Η πορεία της στον χώρο του αθλητισμού, δαφνοστεφανωμένη. Ξεκίνησε την καριέρα της στον αθλητισμό σε νεαρή ηλικία -μόλις οκτώ ετών- στην κατηγορία Optimist της Ιστιοπλοΐας. Φοίτησε στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο και είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του Πάντειου. Είναι ταγματάρχης του Ελληνικού Στρατού Ξηράς. Έχει επτά συμμετοχές σε Παγκόσμια Πρωταθλήματα, σε τέσσερις από τις οποίες κατέκτησε χρυσό μετάλλιο. Το 2004 και το 2008 κατάφερε να κατακτήσει Ολυμπιακά μετάλλια (Χρυσό στους Ολυμπιακούς της Αθήνας και χάλκινο στο Πεκίνο).
Τον Ιανουάριο του 2021 με αφορμή μία διαδικτυακή ημερίδα κατήγγειλε τη σεξουαλική κακοποίηση που είχε υποστεί το 1998, από παράγοντα της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας. Δεν μπορούσε όμως να δικαιωθεί δικαστικά για τον δυνάστη της. Είχαν περάσει πάνω από 23 χρόνια από την αξιόποινη πράξη που κατήγγειλε και παρόλο που βρέθηκε στον εισαγγελέα για να καταθέσει, δεν ασκήθηκε ποτέ δίωξη. "Κατέθεσα για την προσωπική μου υπόθεση. Με αφορμή αυτή ελπίζω και άλλες γυναίκες κι άλλοι άνθρωποι να βγουν να μιλήσουν ώστε η κοινωνία να είναι πιο υγιής και να μην φοβόμαστε" είχε δηλώσει τότε η Σοφία Μπεκατώρου κατά την έξοδό της από τον εισαγγελέα.
"Κατέθεσα για την προσωπική μου υπόθεση. Με αφορμή αυτή ελπίζω και άλλες γυναίκες κι άλλοι άνθρωποι να βγουν να μιλήσουν ώστε η κοινωνία να είναι πιο υγιής και να μην φοβόμαστε" είχε δηλώσει τότε η Σοφία Μπεκατώρου κατά την έξοδό της από τον εισαγγελέα.
Μπορεί να μην είδε τον άνθρωπο που της είχε στιγματίσει για πάντα τη ζωή να πληρώνει γι' αυτή την πράξη του, όμως κατάφερε κάτι άλλο πολύ πιο μεγάλο και πολύ πιο σπουδαίο. Είχε βοηθήσει γυναίκες που είχαν βιώσει παρόμοιες καταστάσεις να πάρουν κουράγιο και να μιλήσουν για τις δικές τους εφιαλτικές εμπειρίες. Στήριγμά της, ο πρώην σύζυγός της Ανδρέας Κοσματόπουλος και τα δύο της παιδιά, Δημήτρης και Τζώρτζια στα οποία έχει τεράστια αδυναμία. Στήριγμά της όμως και μία ολόκληρη Ελλάδα που υποκλίθηκε μπροστά στο ψυχικό σθένος της και έμαθε πως η σιωπή ποτέ δεν φέρνει αποτελέσματα. Μόνο το ταξίδι στο φως με τις δημόσιες καταγγελίες, όσο σκληρό και είναι αυτό και δύσβατο, μπορεί να φέρει αποτελέσματα.
Το ελληνικό #metoo και η Ζέτα Δούκα
"Άντλησα δύναμη από τη Σοφία Μπεκατώρου και μίλησα για τη λεκτική βία εις βάρος μου". Αυτή και μόνο η φράση περιγράφει το πόσο σπουδαίο ήταν αυτό που έκανε η ολυμπιονίκης ιστιοπλοΐας μιλώντας ανοιχτά για τον βιασμό της. Τα παραπάνω λόγια ανήκουν στη Ζέτα Δούκα η οποία μόλις λίγες εβδομάδες μετά τις αποκαλύψεις της Σοφίας Μπεκατώρου και χωρίς να έχει εμπιστευτεί σε κανέναν εκείνη την ημέρα τις προθέσεις της, μίλησε στην εκπομπή της Δανάης Μπάρκα, "Πάμε Δανάη" όλα όσα έζησε στη συνεργασία της με τον Γιώργο Κιμούλη. Δείτε όλα όσα είπε στη συγκεκριμένη εκπομπή στο παρακάτω βίντεο.
«Δεν είναι σεξουαλικής φύσεως και θέλω να το τονίσω, είναι ψυχολογική και λεκτική βία. Ήταν πριν από 13-14 χρόνια σε κεντρικό θέατρο της Αθήνας με ένα πολύ ωραίο έργο, με σπουδαίο καστ. Ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης και ηθοποιός ήταν επικεφαλής του θιάσου, ο οποίος είναι ένας σπουδαίος ηθοποιός» είχε πει μεταξύ άλλων η ηθοποιός η οποία στη συνέχεια υποστήριξε ότι ο συμπρωταγωνιστής της Γιώργος Κιμούλης άσκησε πάνω της σωματική, ψυχολογική και λεκτική βία. «Όσο οι κριτικές ήταν καλές τόσο χειρότερη γινόταν η συμπεριφορά του» αποκάλυψε η Ζέτα Δούκα, κάνοντας λόγο για κλωτσιές και βρισιές που όπως είπε, εισέπραξε στα παρασκήνια.
Και συνέχισε: «Δεν υπάρχει ένας άνθρωπος που μου τσάκισε τόσο πολύ την αξιοπρέπεια και με έκανε να ζήσω υπό καθεστώς φόβου και γνωρίζοντας εκ των υστέρων ότι είναι ο τρόπος του, δεν έχεις κάτι να κάνεις. Για μένα αυτός ο άνθρωπος ήταν σαν να μην υπήρχε όλα αυτά τα χρόνια».
«Δεν υπάρχει ένας άνθρωπος που μου τσάκισε τόσο πολύ την αξιοπρέπεια και με έκανε να ζήσω υπό καθεστώς φόβου και γνωρίζοντας εκ των υστέρων ότι είναι ο τρόπος του, δεν έχεις κάτι να κάνεις. Για μένα αυτός ο άνθρωπος ήταν σαν να μην υπήρχε όλα αυτά τα χρόνια».
Μετά από την κίνηση της Ζέτας Δούκα, ήρθε τσουνάμι αποκαλύψεων για γνωστούς ηθοποιούς που σύμφωνα με τις καταγγέλλουσες (και ήταν πολλές), ποδοπάτησαν κάθε ίχνος αξιοπρέπειάς τους με τις συμπεριφορές τους. Άρχισε λοιπόν να ανθίζει ένα άτυπο κίνημα που όλα τα θύματα συμφώνησαν να λέγεται #metoo. Και πλέον, με δύο συλλαβές εκφράζεται όλος ο πόνος, η οργή, ο θυμός, τα σκοτάδια των θυμάτων αλλά και η δύναμη, η αξιοπρέπεια, η αισιοδοξία αλλά και η ελπίδα πως μπορούν όλα να λυθούν και να βρουν τον δρόμο προς το φως όταν υπάρχει ενότητα. Και μία από τις πιο όμορφες κουβέντες που βγήκαν από τα χείλη της Ζέτας Δούκα και γι' αυτό συμπεριλήφθηκε -δικαίως- στις γυναίκες της χώρας μας που μας έδωσαν μάθημα ζωής είναι πως πλέον η κόρη της που είναι έξι ετών σήμερα θα ξέρει πως ο μόνος δρόμος για την επιτυχία και το φως, είναι αυτός που είναι καθαρός, χωρίς σκιές, χωρίς φόβο και με ανθρώπους που σέβονται, αγαπούν και εκτιμούν τον πλησίον τους.
Ακόμα και τώρα που η Ζέτα Δούκα έχει στα χέρια της την αγωγή που της έχει κάνει ο Γιώργος Κιμούλης, ζητώντας πολλές χιλιάδες ευρώ από εκείνη και όλους όσοι ενεπλάκησαν στην υπόθεση, επιβεβαιώνοντας τα λεγόμενα της ηθοποιού, η ίδια δεν λυγά αλλά δείχνει να είναι πιο δυνατή από ποτέ και έτοιμη να αντιμετωπίσει κάθε τι που θα παρουσιαστεί στον δρόμο της.
Ιωάννα Παλιοσπύρου: Πρότυπο δύναμης, τόλμης και πίστης
20 Μαΐου 2020, 9,30 π.μ.: Μία 34χρονη στην Καλλιθέα, δέχεται από μία άλλη γυναίκα επίθεση με βιτριόλι. Είναι η Ιωάννα Παλιοσπύρου που πηγαίνει στη δουλειά της όταν μία γυναίκα τη στριμώχνει έξω από το ασανσέρ και της πετά στο πρόσωπο βιτριόλι. Εκείνη τη στιγμή η Ιωάννα λειτουργεί ενστικτωδώς. Νιώθει να καίγεται και τρέχει στο απέναντι φαρμακείο για να ζητήσει βοήθεια. Προλαβαίνει και ρίχνει νερό στο πρόσωπό της. Ευτυχώς δεν είχε ανοιχτό το στόμα της όταν έπεσε πάνω της το βιτριόλι. Θα είχε ήδη πεθάνει! Συνάδελφοί της, την μετέφεραν εσπευσμένα με αυτοκίνητο σε ιδιωτικό νοσοκομείο. Το σώμα και το πρόσωπο της Ιωάννας είχαν υποστεί ανυπολόγιστη ζημιά και παρά τις προσπάθειες των γιατρών μέχρι σήμερα, δεν είναι σίγουρο ότι θα μπορέσει να επανέλθει στην αρχική της μορφή.
Η Ιωάννα θα μπορούσε να είναι ακόμα μία γυναίκα που υπέστη κάτι βάναυσο. Θα μπορούσε να είναι ακόμα ένα θύμα ενός αρρωστημένου μυαλού. Όχι, όμως. Δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο! Προτίμησε να ορθώσει ανάστημα. Να μιλήσει στον κόσμο για όσα της είχαν συμβεί. Να δηλώσει όμορφη εσωτερικά και να δείξει σθένος και δύναμη, προσφέροντας έτσι απλόχερα και σε άλλους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις την πίστη να βρουν το κουράγιο για να σταθούν ξανά στα πόδια τους. Με όποιο κόστος.
Γιατί όπως λένε συχνά οι δυνατοί άνθρωποι, μπορεί να πέσεις πολλές φορές. Το θέμα είναι όμως και να καταφέρεις να ξανασηκωθείς! Και η Ιωάννα όχι μόνο σηκώθηκε, αλλά γεννήθηκε από τις στάχτες της προσφέροντας σε όλους εμάς, με τον πιο απλό τρόπο ένα από τα πιο σπουδαία μαθήματα ζωής. Για την Ιωάννα δεν χρειάζεται να ειπωθούν πολλά. Όχι γιατί δεν είναι το ίδιο σπουδαία με τις παραπάνω γυναίκες αλλά γιατί ο καθένας από εμάς, εδώ και δύο χρόνια, είναι σαν να νιώθουμε ότι η Ιωάννα είναι προσωπική μας φίλη. Είναι δικός μας άνθρωπος. Είναι η δύναμη που κρύβουμε μέσα μας...