Ιφιγένεια-Ηρώδειο: Η κατά Κουλιάμπιν ανάγνωση, η μεθυσμένη Κλυταιμνήστρα & η «θυσία» της τραγωδίας
Με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο και αρκετά μακριά από την πεπατημένη παρουσιάστηκε στο Αθηναϊκό κοινό η αρχαία τραγωδία «Ιφιγένεια, η εν Αυλίδι», τη Δευτέρα 9 και την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Η προσέγγιση του Τιμοφέϊ Κουλιάμπιν παρά τις ελάχιστες ευρηματικές προσθήκες και καινοτομίες, κινήθηκε μέσα από ένα πρίσμα αυτογελοιοποίησης με μερικά φωτεινά σημεία που δεν ήταν όμως αρκετά ώστε να μη "θυσιαστεί" το αριστούργημα του Ευριπίδη, τελικά, μαζί με την Ιφιγένεια μπροστά στα μάτια χιλιάδων θεατών.
Η φρέσκια σκηνοθετική ματιά του δημιουργού σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο έμεινε να κινείται σε άγνωστα μονοπάτια, με ένα επιφανειακό μοτίβο που απομακρύνθηκε αρκετές φορές από την ουσία ενώ παράλληλα η δραματουργία έφτασε σε ένα άλλο επίπεδο, αρκετά προσαρμοσμένο στο σήμερα και μακριά από το αρχικό δημιούργημα.
Παρά τις δυσκολίες που υπήρχαν σε όλη τη διάρκεια της παράστασης και τα σκηνοθετικά ευρήματα που έψαχναν τρόπο να κουμπώσουν σε ένα άγριο πολεμικό σκηνικό, παρακολουθήσαμε με ανάμεικτα συναισθήματα την εξαφάνιση βασικών χορικών, τις μεταβάσεις των ηρώων σε μεγάλη εκκρεμότητα αλλά και υφολογικά σφάλματα των πρωταγωνιστών που εν τέλει οδήγησαν στο γάμο-παρωδία της Ιφιγένειας και του Αχιλλέα.
Μια σκηνή τρομερής ειρωνείας ενόψει της ανατριχιαστικής θυσίας της ηρωίδας, η οποία ήταν απόλυτα προσαρμοσμένη στο σήμερα καυτηριάζοντας σε ένα κιτς περιβάλλον την απόλυτη σήψη των οικονομικών ολιγαρχιών.
Οι βαλίτσες, η χρήση πολεμικών όπλων στη σκηνή, οι αλλαγές κοστουμιών μπροστά στα μάτια των θεατών, η αλλαγή του σκηνικού και η διάσταση που δόθηκε στο φινάλε, δημιούργησαν έναν επώδυνο ρεαλισμό στη σκηνή που κατά τα λοιπά κατάφερε να υπογραμμίσει το μήνυμα του έργου.
Στα θετικά της βραδιάς, αξίζει να σημειωθεί πως υπήρξαν έστω και αποσπασματικά μοναδικές ερμηνείες. Είδαμε την εξαιρετική Μαρία Ναυπλιώτου σε ρόλο μεθυσμένης Κλυταιμνήστρας να κινείται ανάμεσα σε χαρά, ορμή και οργή και να δίνει μία άλλη διάσταση στην ηρωίδα, περνώντας με μαεστρία από τον βωμό της βασιλικής υπεροχής, της γυναικείας φιλαρέσκειας, του πόνου της μάνας αλλά και της οργής σε ένα ασφαλές τελικά ευριπίδειο φινάλε.
Δείτε το αποκλειστικό βίντεο από το φινάλε:
Κατιάνα Μπαλανίκα και Ιωάννα Ασημακοπούλου «χορεύουν» στο θέατρο Διάνα, σε σκηνοθεσία Δαδακαρίδη
Η παράσταση Terror επιστρέφει! Σιάρκου - Ορφανός και άλλοι ταλαντούχοι ηθοποιοί επί σκηνής!