IAB: Αντιδράσεις για την πιθανή επιβολή αγγελιόσημου στο διαδίκτυο
Την επίσημη θέση του για το ζήτημα της πιθανής επιβολής αγγελιόσημου στο ελληνικό διαδίκτυο, ανακοίνωσε το Ιnteractive Advertising Bureau Hellas.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση αναφέρει πως: «Τα πρόσφατα δημοσιεύματα και η φημολογία που αφορούν στην ενδεχόμενη επιβολή αγγελιόσημου στο ελληνικό διαδίκτυο προκαλούν βαθύ προβληματισμό και έντονη ανησυχία στην αγορά της online εμπορικής επικοινωνίας. Το ΙΑΒ Hellas (www.iab.gr), ως πολυσυλλεκτικός Οργανισμός που εκπροσωπεί όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές στην online διαφήμιση (διαφημιζόμενους, εκδότες, διαφημιστικές εταιρείες, εταιρείες τεχνολογίας, ISPs και εταιρείες
ερευνών), πιστεύει πως πριν από οποιαδήποτε μεταβολή του σημερινού καθεστώτος, πρέπει να προηγηθεί μια διαδικασία ανοιχτής διαβούλευσης, καθώς τα ζητήματα που προκύπτουν είναι ιδιαίτερα περίπλοκα, αλλά και κρίσιμα για το μέλλον της ελληνικής ψηφιακής οικονομίας. Είναι δεδομένο ότι το διαδίκτυο, εκτός από το πλέον ζωντανό και ταχύτατα αναπτυσσόμενο μέσο επικοινωνίας (λ.χ. σε επενδύσεις και θέσεις εργασίας), αποτελεί και μια παγκόσμια πλατφόρμα επικοινωνίας. Το διαφημιστικό
περιβάλλον και οι πρακτικές του απέχουν πολύ από τα παραδοσιακά ΜΜΕ και τον τρόπο λειτουργίας τους, και αυτό είναι ένα γεγονός που το όποιο εθνικό νομικό πλαίσιο οφείλει να αναγνωρίζει. Η τυχόν επιβολή αγγελιόσημου στο ελληνικό διαδίκτυο θα επιφέρει τα εξής αποτελέσματα:
Α. Μείωση της ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς και δημιουργία αντικινήτρου για τις ελληνικές εταιρείες και, κυρίως, για τους ξένους διαφημιζόμενους, που θα έρχονταν αντιμέτωποι με ένα πρωτοφανές -για τα δεδομένα του δυτικού κόσμου- καθεστώς. Στην περίπτωση των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων μάλιστα, θα δημιουργούσε συνθήκες ασφυξίας, αφού το διαδίκτυο για αυτές, αποτελεί ένα φθηνό και αποτελεσματικό μέσο αύξησης των πωλήσεών τους.
Β. Πρόσκρουση σε αδυναμίες που αφορούν τόσο στον ακριβή ορισμό της διαφήμισης και της κοστολόγησής της, όσο και στον ορισμό των ιστοσελίδων περιεχομένου. Τα σχετικά νομικά ζητήματα είναι δαιδαλώδη και οι δημοσιευμένες επιστημονικές γνωμοδοτήσεις είναι, δυστυχώς, επιφανειακές, καταδεικνύοντας άγνοια της φύσης και λειτουργίας του διαδικτύου.
Γ. Δημιουργία συνθηκών «αθέμιτου» ανταγωνισμού μεταξύ ελληνικών και ξένων ιστοσελίδων, γεγονός που αναπόφευκτα θα λειτουργήσει εις βάρος των ελληνικών ιστοσελίδων που παράγουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί μείζον πρόβλημα σε αυτούς που επενδύουν στην ανάπτυξη ποιοτικών online υπηρεσιών ενημέρωσης.
Δ. Δημιουργία κινήτρων στους εκδότες για άμεση μεταφορά της έδρας των ελληνικών ιστοσελίδων στο εξωτερικό, με συνέπεια για την ελληνική οικονομία, την απώλεια του αντίστοιχου ΦΠΑ.