Η ληστεία του αιώνα σχεδόν εξιχνιάστηκε
Μετά από 26 χρόνια υπάρχουν εξελίξεις στη «μεγαλύτερη κλοπή έργων τέχνης». Που βρίσκονται οι πίνακες αξίας 500 εκατομμυρίων δολαρίων; Και ποιος θα πάρει τα εύρετρα των 5 εκατομμυρίων δολαρίων;
Πως δρουν τα διεθνή κυκλώματα και ποιοι κινούν τα νήματα; Όσα αποκαλύπτουν στο People οι άνθρωποι – κλειδιά της υπόθεσης.
Ο Anthony Amore, πρώην επιθεωρητής του FBI σε θέματα ασφάλειας, είναι ο υπεύθυνος ερευνών από την πλευρά του ΜουσείουIsabella Stewart Gardner στη Βοστόνη για την κλοπή 13 έργων τέχνης το Μάρτιο του 1990. Στις 18 Μαρτίου 1990, δυο άντρες μεταμφιεσμένοι σε αστυνομικούς είπαν στους φύλακες του ΜουσείουGardner στη Βοστώνη πως έχουν ένταλμα σύλληψης τους. Αιφνιδιάζοντάς τους, τους ακινητοποίησαν και στη συνέχεια τους κλείδωσαν στο υπόγειο. Χρειάστηκαν 81 λεπτά για να κλέψουν 13 αντικείμενα τέχνης και πίνακες των Rembrandt, Vermeer, Degas και Manet.
Πέρασαν 26 χρόνια από τότε. Οι ύποπτοι πολλοί, αλλά κανένας κατηγορούμενος με αποδεικτικά στοιχεία. Σήμερα, οι κορνίζες παραμένουν κενές περιμένοντας τα αριστουργήματα αξίας 500 εκατομμυρίων δολαρίων να επιστρέψουν. Ίσως πλησιάζει πια η ώρα της αλήθειας και τα 5 εκατομμύρια δολάρια, που έχουν οριστεί ως εύρετρα, βρουν αποδέκτη....
Είναι αλήθεια πως 26 χρόνια μετά τη ληστεία, επικοινωνούν ακόμα μαζί σας εθελοντές για να δώσουν πληροφορίες;
«Σχεδόν καθημερινά εγώ και το FBI δεχόμαστε τηλεφωνήματα καθώς και email. Άλλοι θέλουν να δώσουν πληροφορίες άλλοι να συμπράξουν στις έρευνες. Τα αξιολογούμε όλα. Φυσικά δεν στηριζόμαστε μόνο στην εξωτερική βοήθεια αλλά και εγώ προσωπικά διενεργώ ενδελεχείς έρευνες. Δουλεύουμε 7 μέρες την εβδομάδα και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να βρούμε τους πίνακες»
Πολλοί υποστηρίζουν ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος μέχρι το 2005, όταν αναλάβετε εσείς την υπόθεση...
«Δύσκολη ερώτηση. Ίσως έχετε δίκιο ή μάλλον να το θέσω διαφορετικά. Δεν θέλω να ακουστεί σαν να υποστηρίζω ότι το Μουσείο έκανε στο παρελθόν λάθος κινήσεις. Το σίγουρο πάντως είναι ότι από τότε, που πήρα την υπόθεση, κάναμε πολύ περισσότερα. Είμαστε πιο δυναμικοί, πιο επιθετικοί... Πιστεύω ότι τώρα πια συνεργαζόμαστε αποτελεσματικότερα με το FBI. Βοηθάει το γεγονός ότι για πολλά χρόνια ήμουν κομμάτι του FBI»
Ποια βήματα ακολουθείτε στην έρευνα σας για να εντοπίσετε τους πίνακες;
«Στα πλαίσια της έρευνας έχω επισκεφθεί την Ιαπωνία και τη Γαλλία, αλλά πιστεύουμε ότι οι πίνακες βρίσκονται στην Αμερική. Θέλω να διευκρινίσω πως αν και το Μουσείο συνεργάζεται με το FBI, εγώ εκπροσωπώ αποκλειστικά και μόνο το Μουσείο. Το Μουσείο μας δεν ασχολείται με το ποινικό κομμάτι, δεν είμαστε αστυνομική αρχή. Επιπλέον έχω ένα διαπραγματευτικό πλεονέκτημα: οι πληροφοριοδότες που θα οδηγήσουν στους πίνακες θα λάβουν ένα πολύ μεγάλο χρηματικό ποσό: Εύρετρα 5 εκατομμυρίων δολαρίων. Είναι ένα μεγάλο κίνητρο»
Είναι αλήθεια πως τα 5 εκατομμύρια δολάρια είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει οριστεί ποτέ ως εύρετρα;
«Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει προκηρυχτεί ποτέ από ιδιώτες... Το μόνο ποσό που ξεπερνάει αυτά τα χρήματα – εύρετρα είναι τα 25 εκατομμύρια δολάρια που έδινε η αμερικανική κυβέρνηση για τον εντοπισμό του Οσάμα Μπιν Λάντεν»
Τον Μάρτιο του 2013 μαζί με το FBI ανακοινώσατε ότι ξέρετε ποιοι είναι οι κλέφτες. Δυο χρόνια αργότερα (Αύγουστο του 2015) είπατε ότι οι κλέφτες έχουν πεθάνει. Άρα το 2013 ήταν ζωντανοί. Σωστά;
«Όχι. Το 2013 ανακοινώσαμε ότι γνωρίζουμε τους κλέφτες και ότι πρόκειται για ληστές, που ανήκουν στους παράνομους κύκλους της Μασαχουσέτης. Μετά βάλαμε τελεία και δεν είπαμε κάτι παραπάνω -ούτε ότι ήταν ζωντανοί, ούτε ότι ήταν πεθαμένοι. Το 2015 ανακοινώσαμε ότι είναι νεκροί»
Αφού έχουν πια πεθάνει, γιατί δεν λέτε ανοιχτά ποιοι ήταν;
«Δεν θα βοηθήσει στην έρευνα μας μια τέτοια δημοσιοποίηση. Δεν με νοιάζει τι θέλει η κοινή γνώμη, σημασία έχει μόνο ό,τι βοηθάει ουσιαστικά στην έρευνα»
Τι συνέβη από τον Μάρτιο του 2013 (όταν ανακοινώσατε ότι έχετε αναγνωρίσει την ταυτότητα των δραστών) έως σήμερα και τελικά δεν λύθηκε η υπόθεση;
«Γνωρίζουμε ποιοι είναι οι κλέφτες. Πρέπει όμως να διευκρινίσω μια ουσιαστική λεπτομέρεια: το γεγονός ότι ξέρουμε τους ληστές, δυστυχώς δεν σημαίνει ότι γνωρίζουμε που βρίσκονται οι πίνακες»
Πηγή: People