«Γύρισμα» $36 δισ. για τα containerships - Αυξάνουν μερίδια στην αγορά οι Έλληνες εφοπλιστές
Eντυπωσιακό γύρισμα στην κερδοφορία για τα containerships αναμένουν οι ειδικοί μετά από την δραματική προηγούμενη χρονιά. Συγκεκριμένα το γύρισμα εκτιμάται ότι μπορεί να είναι της τάξης των 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Δηλαδή αναμένεται ο κλάδος να δώσει κέρδη 17 δισ. δολ το 2010 μετά της ζημίες των 19,4 δισ. το 2009.
Η εκτίμηση αυτή ανήκει στην Drewry Consultancy, ενώ στην BoxTradeIntelligence περιμένουν κέρδη 14,5 δισ. στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στην Alphaliner εκτιμούν πως οι 30 μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς container παγκοσμίως θα κερδίσουν 13 δισ. δολ το 2010 έναντι ζημιών 15 δις. το 2009. Το 2011 όμως αναμένεται να έχει ηπιότερους ρυθμούς αύξησης της κερδοφορίας, στα 8 δισ. σύμφωνα με την Drewry.
Για να γίνουν περισσότερο αντιληπτά τα μεγέθη αξίζει να διευκρινισθεί πως στην γραμμή Ασίας-Ευρώπης το 3ο τρίμηνο εκτιμάται ότι βγήκαν κέρδη 1,7 δισ. δολ ενώ στην γραμμή από Ασία προς τις ΗΠΑ 3,2 δισ. Η BoxTradeIntelligence υπολογίζει τα συνολικά έσοδα του τρίτου τριμήνου στην γραμμή Ασίας Ευρώπης στα 8,3 δισ. έναντι 4,9 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2009.
Η ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου και η αυξημένη ζήτηση για την μεταφορά των μεταποιημένων προϊόντων από την Κίνα προς τον υπόλοιπο πλανήτη βρίσκονται στην καρδιά της θεαματικής αυτής ανάκαμψης στην οποία οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010 οι Έλληνες επένδυσαν περισσότερα από ένα δισ. δολ στην αγορά νεότευκτων και μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι επενδύσεις έγιναν δε και από εφοπλιστές που παραδοσιακά δραστηριοποιούνται σε άλλους κλάδους όπως τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά.
Οι δυσκολίες των Γερμανών εφοπλιστών - που είναι μέχρι στιγμής οι ισχυρότεροι στον κλάδο διεθνώς- να βρουν χρηματοδότηση εξαιτίας των προβλημάτων στους παραδοσιακούς δανειστές τους, τις Landensbank ( δημόσια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που επλήγησαν σοβαρά από την κρίση της δευτερογενούς αγοράς στεγαστικών δανείων και των τοξικών επενδύσεων τους στις ΗΠΑ το 2008) έχουν δώσει την ευκαιρία στους Έλληνες να μεγαλώσουν τα μερίδια τους.
Ο κλάδος θεωρείται συνώνυμο της παγκοσμιοποίησης αφού χωρίς τα containerships αυτή δεν θα ήταν δυνατή. Στην ανάκαμψη του έχει συμβάλει και η δραστική περικοπή των εξόδων στην οποία επιδόθηκαν οι ναυτιλιακές με τις εκτιμήσεις να μιλούν για κόστη της τάξης των 3,5 δισ. δολ το τελευταίο τρίμηνο του 2010 έναντι 5 δισ. δύο χρόνια νωρίτερα. Το κέρδος ανά εμπορευματοκιβώτιο υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 32 δολ. έναντι 124 στο 3ο τρίμηνο του 2008 και ζημίας 104 δολ το 2009. www.newscode.gr