Σπατάλη στο Μηδέν, Οικονομία στο Μέγιστο
Οι καιροί είναι δύσκολοι για την Ευρώπη, αλλά τα προνοητικά ελληνικά νοικοκυριά παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους και συνειδητά φροντίζουν τον προϋπολογισμό τους και το περιβάλλον, όποτε έχουν την ευκαιρία, σύμφωνα με νέα έρευνα που διεξήγαγε το κορυφαίο απορρυπαντικό Ariel.
Τα αποτελέσματα της έρευνας του Ariel «Σπατάλη στο Μηδέν, Οικονομία στο Μέγιστο» – μια έκθεση που μελετά τις συνήθειες σε δαπάνες και οικονομία των καταναλωτών σε 5 ευρωπαϊκές χώρες –ανέδειξε την ελληνική οικογένεια ως την πιο συνειδητοποιημένη οικονομικά και οικολογικά από όσους συμμετείχαν στην έρευνα.
Σχεδόν 9 στους 10 Έλληνες (89%) θέτουν τη μείωση της σπατάλης και το να ζουν έξυπνα (smart living) ως προτεραιότητα (το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό από όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, με πρώτη την Πορτογαλία στο 91%) με το 85% να έχει αυξήσει τις προσπάθειές του προς αυτήν την κατεύθυνση τα τελευταία 2 χρόνια.
Με το 70% να έχει λιγότερα χρήματα από ό,τι πριν, τα νούμερα δείχνουν πως τα ελληνικά νοικοκυριά το σκέφτονται περισσότερο από ποτέ, πριν προβούν σε κάποια αγορά.
Οι πολυτέλειες και οι απολαύσεις έχουν κοπεί. Το 96% έχει μειώσει τις δαπάνες για τα μη απαραίτητα, 96% έχει σταματήσει να βγαίνει έξω για φαγητό (92% έχει ξεκινήσει να μαγειρεύει προκειμένου να μην αγοράζει έτοιμα γεύματα), 85% αγοράζει λιγότερες λιχουδιές και καλό φαγητό, ενώ σε ποσοστό 70%, οι Έλληνες έχουν ξεκινήσει να επιδιορθώνουν μόνοι τους τα ρούχα τους.
Τα έξοδα για ευχαρίστηση αντικαταστάθηκαν από «έξυπνη» οικονομία, μελετημένες αγορές και αυξημένη περιβαλλοντική συνείδηση. Το 90% έχει μειώσει τη χρήση air-condition ή θέρμανσης, το 90% θα έψαχνε για τις χαμηλότερες τιμές, το 82% θα προτιμούσε να περπατήσει ή να χρησιμοποιήσει το ποδήλατο για μικρές αποστάσεις από το να πάρει το αυτοκίνητο, το 84% έχει αγοράσει λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας, το 77% κλείνει τις συσκευές αντί να τις αφήνει σε θέση ετοιμότητας (standby) και το 64% αγοράζει και πουλά περισσότερα στο eBay.
Το να εξοικονομούν χρήματα και να μειώνουν τις σπατάλες είναι σημαντικό τόσο στον οικονομικό όσο και στον ψυχολογικό τομέα, με το 62% να ισχυρίζεται ότι νιώθει καλύτερα με το να κάνει συνειδητά οικονομία και το 69% ότι αποκτά μια αίσθηση ικανοποίησης.
Η οικονομική στενότητα έχει δημιουργήσει την επιθυμία για ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. Σχεδόν οι μισοί Έλληνες θα ήθελαν να αποκτήσουν μια δεξιότητα που ενδεχομένως να τους βοηθούσε να γίνουν περισσότερο αυτάρκεις. Το 48% θα επέλεγε να βελτιώσει την οικονομική του διαχείριση και τον έλεγχο του προϋπολογισμού του, το 45% θα ήθελε να βελτιώσει τις ικανότητές του για μικροκατασκευές στο σπίτι και για τη συντήρηση του αυτοκινήτου, το 43% θα ήθελε να βελτιώσει τις κηπουρικές του ικανότητες και να αυξήσει την παραγωγή του σε κηπευτικά, ενώ το 33% θα επιθυμούσε να μάθει να ράβει τα ρούχα του μόνο του.
Τα ελληνικά νοικοκυριά εμφανίζονται επίσης ως τα πιο σταθερά συνειδητοποιημένα σε μια ευρεία γκάμα τομέων που περιλαμβάνουν την έννοια της εξοικονόμησης. Το 85% συνειδητά φροντίζει να μειώνει τη σπατάλη και να κάνει οικονομία στη θέρμανση, το air condition, το ηλεκτρικό ρεύμα και την κατανάλωση ενέργειας. 65% έχει μειώσει τα έξοδα για ταξίδια και τις μεταφορές του καθώς και άλλες σπατάλες.
Παρά τη γενική ευαισθητοποίηση και την επιμέλεια που επιδεικνύουν ως προς την οικονομία, στις ελληνικές οικογένειες φαίνεται να διαφεύγει ένα μυστικό για εξοικονόμηση κατά το πλύσιμο στο πλυντήριο και στο απορρυπαντικό. Παρότι το 90% έχει ξεκινήσει να πλένει σε χαμηλότερες θερμοκρασίες και το 87% προτιμά να απλώνει τα ρούχα παρά να χρησιμοποιεί το στεγνωτήριο, μόνο το 24% γνώριζε ότι υπάρχει απώλεια υγρού απορρυπαντικού στις σωληνώσεις του πλυντηρίου όταν τοποθετείται στη θήκη του πλυντηρίου– ποσότητα, που υπολογίζεται να είναι έως και 30% των παραδοσιακών υγρών απορρυπαντικών και χάνεται κατά τη λειτουργία του πλυντηρίου μη φθάνοντας ποτέ στον κάδο – κάτι που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να κάνουν μεγάλη εξοικονόμηση απορρυπαντικού αντί να έχουν απώλειες.