Με Κώστα και «Capital» Γαβρά άνοιξε απόψε η κινηματογραφική αυλαία
Με την παρουσία του Κώστα Γαβρά, επίσημου προσκεκλημένου του 53ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης και Προέδρου της Γαλλικής Ταινιοθήκης, ο Δημήτρης Εϊπίδης και ο Γιάννης Μπουτάρης ανακοίνωσαν μόλις σε συνέντευξη Τύπου την ίδρυση της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, η οποία συμπίπτει και με την επέτειο των 100 χρόνων από την απελευθέρωσή της πόλης.
«Χαίρομαι που έχουμε τόσο καλή προσέλευση, μία τόσο ηλιόλουστη μέρα...» δήλωσε ο Εϊπίδης. «Σημαδιακά ηλιόλουστη, γιατί σήμερα ξεκινά κάτι πολύ σημαντικό – για την πόλη, τον κινηματογράφο, το φεστιβάλ. Τα πράγματα παίρνουν μία νέα ροπή: η ίδρυση και η έναρξη της Ταινιοθήκης υπήρξε για μένα εδώ και χρόνια σκοπός. Το θεωρούσα μία ανάγκη, αλληλένδετη με μία πόλη που έχει παράδοση στην στήριξη του κινηματογράφου. Και τα φεστιβάλ κινηματογράφου της, τόσο αυτό της μυθοπλασίας όσο και του ντοκιμαντέρ, αποτελούν την μεγαλύτερη απόδειξη, με τον τρόπο που τα έχει αγαπήσει και στηρίξει το κοινό της πόλης. Το σκεφτόμουν χρόνια - δεν ήταν εύκολο εγχείρημα. Αλλά όλες οι αρχές είναι δύσκολες. Οργανωθήκαμε και βρήκαμε τους πόρους και τους τρόπους. Η Ταινιοθήκη είναι έργο ζωής – εύχομαι να μείνει εδώ στη Θεσσαλονίκη για πάντα, στην αιωνιότητα. Εύχομαι να προσφέρει παιδεία, πολιτισμό. Είναι μία μικρή προσφορά σ' αυτή την πόλη που έχει τόσο ζεστά και πιστά αγκαλιάσει το φεστιβάλ της. Το κάνουμε ως δώρο στους Θεσσαλονικείς για την επέτειο των 100 χρόνων!»
«Με ιδιαίτερη χαρά ο Δήμος στήριξε αυτό το όνειρο του Δημήτρη Εϊπίδη και βλέπει την Ταινιοθήκη να είναι έτοιμη να λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη» συμπλήρωσε ο Γιάννης Μπουτάρης σύμφωνα με την εφημερίδα "Έθνος". «Η Ταινιοθήκη αγοράστηκε με την οικονομική στήριξη του Δήμου και παραδόθηκε στο Φεστιβάλ να τη λειτουργεί. Θα στεγάζεται στο Μουσείο Κινηματογράφου και στόχος της είναι να ενισχύσει το δεσμό ανάμεσα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ με το κινηματογραφόφιλο κοινό της πόλης, και ταυτόχρονα να προωθήσει την κινηματογραφική παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Περιττό να πω πόσο συμπίπτουν οι απόψεις του Φεστιβάλ και του Δήμου σε σχέση με την πολιτισμική εκπαίδευση του κοινού και την ανάπτυξη των επαγγελμάτων που έχουν σχέση με τον κινηματογράφο. Η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με όλες τις ταινιοθήκες του εξωτερικού, θα παρουσιάζει αριστουργήματα, θα οργανώνει διαλέξεις και εκθέσεις με στόχο μία ολοκληρωμένη προσέγγιση της κινηματογραφικής δημιουργίας. Η Ταινιοθήκη θα λειτουργεί στο λιμάνι γιατί θέλουμε να επιβάλουμε τους χώρους αυτούς σε συνάντηση πολιτισμού. Δια νόμου το Φεστιβάλ παίρνει για να λειτουργήσει τις Αποθήκες στο λιμάνι. Αυτό όμως που πιθανόν δεν ξέρετε είναι αυτό δεν ισχύει για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Την άνοιξη, τους νοικιάζουμε. Ο στόχος είναι να επεκταθεί ο νόμος και να καλυφθεί το φεστιβάλ σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς και το λιμάνι να γίνει ένας χώρος κινηματογράφου...»
«Είμαι πολύ χαρούμενος» είπε μιλώντας τελευταίος ο Κώστας Γαβράς, ο οποίος απόψε παρουσιάζει την πρεμιέρα του «Le Capital» στο Ολύμπιον, αλλά στο πάνελ κάθισε ως Πρόεδρος της Cinémathèque Française. «Μία Ταινιοθήκη είναι ένα ζωντανό μουσείο σε συνεχή εξέλιξη. Δε διασώζει μόνο τα φιλμ που έχουν σήμερα μία αισθητική αξία, αλλά κι όσα δεν έχουν κριθεί τέτοια σε μία περίοδο, αλλά μπορεί να θεωρηθούν αριστουργήματα στο μέλλον. Ο ρόλος της Ταινιοθήκης είναι, κατά τη γνώμη μου, ιστορικός...»
Σε ερώτηση όμως δημοσιογράφου για την δική του εμπειρία ως νέος σπουδαστής στο Παρίσι και τις προβολές της Cinémathèque Française που τον ενέπνευσαν να γίνει σκηνοθέτης, ο Γαβράς συμπλήρωσε: «Οταν έφτασα στη Γαλλία, η σχέση μου με το σινεμά ήταν απλοϊκή: τα φιλμ που βλέπαμε στην Ελλάδα το 1952 ήταν κωμωδίες και γουέστερν. Οταν έφτασα στο Παρίσι με πήγαν στην Ταινιοθήκη και το πρώτο φιλμ που είδα θυμάμαι ήταν η «Απληστία» του Εριχ Φον Στροχάιμ. Εμεινα κατάπληκτος ! Συνειδητοποίησα ότι ο κινηματογράφος μπορούσε να παράγει σοβαρά έργα, όπως το ελληνικό ή το κλασικό γαλλικό θέατρο. Μετά πήγαινα κάθε βράδυ στην Ταινιοθήκη, που στοίχιζε πολύ λίγα λεφτά. Βλέπαμε τα πάντα. Ακόμα και ρωσικά φιλμ με ιαπωνικούς υπότιτλους, φιλανδικές ταινίες με ρωσικούς υπότιτλους - δεν είχε σημασία. Μπορεί να μην καταλαβαίναμε τίποτα, αλλά βρίσκαμε τη δομή του σεναρίου. Μεγάλο μάθημα. Το έχουν γράψει και οι κινηματογραφικοί ιστορικοί, δεν το λέω μόνο εγώ η γαλλική νουβέλ βαγκ γεννήθηκε από την Cinémathèque. Μια Ταινιοθήκη μπορεί να παίξει ένα ρόλο πολύ σοβαρό στην κινηματογραφική παιδεία – όχι μόνο ιστορικό, αλλά και δημιουργικό!»
Ο Δημήτρης Εϊπίδης ολοκλήρωσε την παρουσίαση λέγοντας ότι το αναλυτικό πρόγραμμα της Ταινιοθήκης θα βρίσκεται στη διάθεση του κοινού σε μηνιαία βάση - θα διαφημίζεται από τον Τύπο και θα μοιράζεται στους χώρους του λιμανιού (αυτή τη στιγμή υπάρχει πρόγραμμα που μας διατέθηκε και ενημερώνει μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2012). Η τιμή της εισόδου θα είναι 4 ευρώ, 3 για όσους έχουν κάρτα μέλους. «Μακάρι να ήταν δωρεάν. Αλλά δεν είναι προς το παρόν δυνατόν. Ομως όλα τα χρήματα εξασφαλίσθηκαν από πόρους εκτός Ελλάδας και από χορηγίες - δεν έχουμε επιβαρύνει το ελληνικό δημόσιο ούτε ένα ευρώ. Ετσι όμως θα πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε πλέον. Με αυθορμητισμό και πείσμα και δυναμική για όσα θέλουμε να πετύχουμε στο χώρο του πολιτισμού...»
Κι όσο αφορά το ίδιο το υπάρχον αρχείο; «Το ''STUDIO-παράλληλο κύκλωμα'' μας παρείχε το υλικό για να ξεκινήσουμε. Υπάρχει ένα αποθεματικό ταινιών - πάνω από 700 τίτλοι που αποτελούν τον πηρύνα. Θα εμπλουτίζεται συνεχώς – από εταιρίες διανομής και φορείς. Οι κόπιες θα αποσύρονται και θα κατατίθενται για συντήρηση στην Ταινιοθήλη. Θα προσπαθήσουμε να ανταλλάξουμε και ταινίες με ταινιοθήκες του εξωτερικού. Είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος: θα επικρατήσει το πνεύμα της ανταλλαγής και της συνεργασίας με τον υπόλοιπο κόσμο. Η Ταινιοθήκη θα βάλει τη Θεσσαλονίκη στον κινηματογραφικό χάρτη.»