Στα 269 δισ. ευρώ η αξία της τηλεοπτικής αγοράς
Στα 268,9 δισεκατομμύρια ευρώ ανήλθε το 2009 η συνολική αξία της τηλεοπτικής αγοράς παγκοσμίως, μέγεθος χαμηλότερο κατά 1,2% σε σχέση με το 2008, ενώ για πρώτη φορά καταγράφηκε εξίσωση του μεριδίου των εσόδων από διαφημίσεις και από συνδρομητικές υπηρεσίες, γεγονός που σηματοδοτεί αλλαγή ισορροπιών.
Σύμφωνα με στοιχεία του iDate Report, η συρρίκνωση που καταγράφηκε στον κλάδο το 2009, οφείλεται στη μείωση της διαφήμισης στα ιδιωτικά τηλεοπτικά δίκτυα κατά 9,2% και στο γεγονός ότι η μείωση αυτή δεν κατέστη δυνατό να ισοσκελισθεί τόσο από την αύξηση των εσόδων των συνδρομητικών τηλεοπτικών δικτύων, κατά 7,2%, όσο και από την αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων προς τα κρατικά τηλεοπτικά μέσα, κατά 3,5% σε παγκόσμια κλίμακα στο υπό εξέταση έτος.
Αλλαγή στις «ισορροπίες» των εσόδων
Ενώ η διαφήμιση κατά το 2008 ήταν η βασική πηγή εσόδων για την τηλεοπτική βιομηχανία, αποτελώντας το 50% της πίτας (τα αντίστοιχα έσοδα από τις συνδρομές αποτελούσαν το 40% και οι κρατικές επιχορηγήσεις το 10%), κατά το 2009 η εικόνα άλλαξε.
Ειδικότερα το 2009, τα έσοδα από τις διαφημίσεις συρρικνώθηκαν στο 45% με παράλληλη αύξηση των εσόδων από τις συνδρομές επίσης στο 45% και αυτό, όπως διαφαίνεται, δεν είναι παρά μόνο η αρχή μιας νέας περιόδου για τη μικρή οθόνη.
Για το 2010, εκτιμάται ότι για πρώτη φορά τα έσοδα των συνδρομών θα ξεπεράσουν τα έσοδα από τη διαφήμιση για την τηλεόραση, πράγμα που σε συνδυασμό με την σύγκλιση που παρατηρείται ολοένα και περισσότερο το τελευταίο χρονικό διάστημα, μεταξύ του τηλεοπτικού μέσου και του διαδικτύου, καθώς και με την επικείμενη έλευση της επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης, σηματοδοτεί πιθανότατα την αυγή μιας νέας εποχής κατά την οποία το τηλεοπτικό μέσο θα «εξαρτάται» ολοένα και λιγότερο από τη διαφημιστική αγορά.
Αν αυτό επιβεβαιωθεί, αναμένεται ότι θα υπάρξουν κατ' επέκταση σημαντικές αλλαγές, τόσο στο ψυχαγωγικό, όσο και στο ενημερωτικό περιεχόμενο.
Το HDTV και η ελληνική αγορά
Η ανάπτυξη των υπηρεσιών HDTV, σε διεθνές επίπεδο, αλλά και η νέα προοπτική που ανοίγει στην τηλεοπτική βιομηχανία η τρισδιάστατη τηλεόραση -και τα δυο αποτέλεσμα της υιοθέτησης της ψηφιακής τεχνολογίας- ανοίγουν νέους ορίζοντες εσόδων για τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Στη χώρα μας, οι μεν ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί έχοντας υιοθετήσει το μοντέλο mpeg4 για την κωδικοποίηση του επίγειου ψηφιακού τους σήματος, θέτουν τις βάσεις για την τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας, ενδεχομένως σε ένα μοντέλο -ανάλογα και με τη μοιρασιά του ψηφιακού φάσματος- παροχής, ακόμα και συνδρομητικών υπηρεσιών, ενώ από την άλλη πλευρά ο μοναδικός σήμερα πάροχος συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, η nova, κινείται ολοταχώς προκειμένου να παράσχει υπηρεσίες HDTV στους συνδρομητές της, ήδη από αυτό το καλοκαίρι.
Παράλληλα η ανάπτυξη των υπηρεσιών Mobile TV, πανευρωπαϊκά, αναμένεται ότι θα διευρύνει περαιτέρω τα έσοδα από συνδρομητικές υπηρεσίες, ενώ μελλοντικά θα συμβάλει και στην αύξηση των εσόδων από τη διαφήμιση.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική