Αλλαγή σκηνικού στα έσοδα με τη σύγκλιση Internet - TV
Ταχεία διείσδυση στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά και εκτίναξη εσόδων στα 3 δισ. ευρώ αναμένονται στα επόμενα τέσσερα χρόνια για τις τηλεοπτικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου στην Ευρώπη.
Η πρόσβαση στο διαδικτυακό οπτικοακουστικό περιεχόμενο, -είτε απευθείας μέσω των νέων τηλεοπτικών δεκτών με δυνατότητα πρόσβασης στο ίντερνετ, είτε μέσα από ειδικό αποκωδικοποιητή- έρχεται να αλλάξει για μια ακόμη φορά τις ισορροπίες στο τηλεοπτικό πεδίο, βάζοντας στο παιχνίδι έναν ακόμα ιδιαίτερα ισχυρό παίκτη.
Στο νέο τηλεοπτικό περιβάλλον, πλάι στους παραδοσιακούς παρόχους τηλεοπτικών υπηρεσιών, διεκδικούν πλέον μια θέση στο τηλεκοντρόλ, όχι μόνο τα μπουκέτα των εταιρειών τηλεπικοινωνιών, αλλά και το διαδικτυακό τηλεοπτικό περιεχόμενο, στο οποίο μέχρι τώρα μπορούσε κανείς να έχει πρόσβαση μόνο μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Σύμφωνα με έκθεση που παρουσίασε την Παρασκευή, το e-Media Institute -το οποίο επισημαίνεται ότι καταγράφει στοιχεία από το σύνολο των ευρωπαϊκών τηλεοπτικών αγορών της δυτικής και της ανατολικής Ευρώπης- μέχρι το 2014, ο αριθμός των τηλεοπτικών συσκευών με απευθείας πρόσβαση στο διαδίκτυο, θα ξεπεράσει τα 53 εκατομμύρια, αριθμός που αντιστοιχεί στο 30% των τηλεοράσεων στη δυτική Ευρώπη. Η εξέλιξη αυτή θα εκτινάξει τα έσοδα από την προβολή διαδικτυακού τηλεοπτικού περιεχομένου σε ποσό της τάξης των 3 δισ. ευρώ.
Η δεύτερη φάση της ψηφιοποίησης
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την έναρξη της δεύτερης φάσης της ψηφιακής τηλεοπτικής επανάστασης στην Ευρώπη (η οποία άρχισε στα μέσα της δεκαετίας του 90).
Επισημαίνεται ότι η εξέλιξη αυτή θα δημιουργήσει νέες ισορροπίες, όχι μόνο στις καθυστερημένες ψηφιακές αγορές -όπως η χώρα μας- αλλά ακόμα και στις ώριμες, εκείνες δηλαδή που έχουν δομημένο περιβάλλον λειτουργίας των επιχειρήσεων και βρίσκονται ένα βήμα πριν την πλήρη μετάβαση στις επίγειες ψηφιακές εκπομπές.
Νέες δεδομένα εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει η εξέλιξη αυτή και στο χώρο των συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, ενώ το διαδικτυακό περιεχόμενο αναμένεται να κάνει την εμφάνισή του και στις δορυφορικές πλατφόρμες τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Διαφημιστική αγορά
Περίπου το 60% των εσόδων αυτών αναμένεται ότι θα προέλθει από τη διαφημιστική αγορά, πράγμα που καθιστά την υπηρεσία, απευθείας ανταγωνιστική με την παραδοσιακά παρεχόμενη τηλεόραση. Το υπόλοιπο 40% θα προέλθει από απευθείας συνδρομές σε διαδικτυακούς τόπους, καθώς και από την πρόσβαση σε υπηρεσίες vod.
Δύο ακόμη τηλεοπτικοί πόλοι
Βάσει των παραπάνω, το e-Media Institute, εκτιμά ότι στον ευρύτερο τηλεοπτικό χώρο, δημιουργούνται δυο μεγάλοι πόλοι, όσον αφορά την παροχή τηλεοπτικών υπηρεσιών. Στο πρώτο γκρουπ, περιλαμβάνονται οι πάροχοι των «κλειστών» προγραμμάτων, παρέχοντας περιεχόμενο στα πρότυπα του επιχειρηματικού μοντέλου που σήμερα λειτουργεί το IPTV, ενώ στο δεύτερο γκρουπ, περιλαμβάνονται οι πάροχοι του «ελεύθερου» περιεχομένου, το οποίο βάζει ουσιαστικά στο ρόλο του παρόχου, τους ίδιους τους απλούς χρήστες, δημιουργώντας και στον τηλεοπτικό χώρο, μια κατάσταση ανάλογη με εκείνη που σήμερα υφίσταται στο διαδίκτυο, μεταξύ ηλεκτρονικών μέσων και bloggers.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο δεύτερο μοντέλο διανομής, εκτιμάται ότι θα διαδραματίσουν υπηρεσίες όπως το Google TV, ενώ, σύμφωνα πάντοτε με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου, η θέση των παραδοσιακών παρόχων, θα γίνει περισσότερο δύσκολη.
Υπενθυμίζεται ότι οι παραδοσιακοί πάροχοι τηλεοπτικών υπηρεσιών, ήδη δέχονται ισχυρές πιέσεις, από τις νεοεμφανισθείσες τηλεοπτικές διαδικτυακές πλατφόρμες, ενώ η γενικότερη εικόνα επιδεινώνεται από την υφιστάμενη κατάσταση στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον.
naftemporiki