Αγάπη παράνομη: Ακραίες ερωτικές καταστάσεις φέρνουν τους ήρωες σε αδιέξοδα
Η νέα μίνι δραματική σειρά εποχής «Αγάπη παράνομη», που ετοιμάζεται για λογαριασμό της ΕΡΤ, αφηγείται έναν παράφορο, παράταιρο κι «αφορεσμένο» έρωτα.
H «Αγάπη παράνομη», στηρίζεται στο ομότιτλο κλασικό διήγημα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τον Νίκο Ψαρρά στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Ο σκηνοθέτης Νίκος Κουτελιδάκης, που έχει επιλέξει το συγκεκριμένο συγκεκριμένο διήγημα για την τηλεοπτική μεταφορά του, και η Ελένη Ζιώγα, που έχει αναλάβει τη σεναριακή προσαρμογή του, «ζωντανεύουν» σε έξι επεισόδια μια ιστορία παράφορου και παράνομου πάθους.
Η Ελένη Ζιώγα μίλησε στο περιοδικό Τηλεθεατής και αποκάλυψε όσα θέλουμε να ξέρουμε για το σήριαλ:
Με ποια κριτήρια επιλέξατε το συγκεκριμένο διήγημα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη;
«Ήταν μια επιλογή του Νίκου Κουτελιδάκη. Μια καλλιτεχνική του εμμονή εδώ και χρόνια, που αρχικά προοριζόταν για ταινία και που, ως επιλογή, τη μοιράστηκα μαζί του με μεγάλη προθυμία. Ο Θεοτόκης με συγκινεί και με εμπνέει. Νομίζω ότι, ανάμεσα στους Έλληνες συγγραφείς της εποχής του, είναι -μετά τον Παπαδιαμάντη- εκείνος με την πιο ενδοσκοπική ματιά ως προς τον ανθρώπινο ψυχισμό. Η “Αγάπη παράνομη”, ειδικότερα, έχει να κάνει με την ανατομία του πάθους».
- Πρόκειται για πραγματική ιστορία που συνέβη στην Κέρκυρα το 1906 και τον ενέπνευσε;
«Το συγκεκριμένο κείμενο εντάσσεται σε μια συλλογή διηγημάτων του Θεοτόκη με γενικό τίτλο "Κορφιάτικες ιστορίες". Εδώ ο συγγραφέας μάς προσφέρει μια τοιχογραφία της Κερκυραϊκής αγροτικής κοινωνίας της εποχής του, δένοντας με εξαιρετική μαεστρία την ηθογραφία με το ψυχογράφημα. Δεν γνωρίζω αν είναι πραγματική, χωρίς όμως να το αποκλείω. Άλλωστε, είναι γνωστό και για εκείνη την εποχή -αλλά ακόμα και για τη σημερινή- ότι στις αγροτικές κοινωνίες οι περιπτώσεις αντίστοιχων οικογενειακών δραμάτων αλλά και αιμομιξίας, μολονότι έμεναν μυστικές για το φόβο της διαπόμπευσης, ήταν δυστυχώς συχνές».
Ο πόθος του κτηματία Στάθη Θεριανού για την πανέμορφη Χρυσαυγή τον παρακινεί να τη βάλει νύφη στο σπίτι του;
«Θα έλεγα πως ο πόθος του Θεριανού, σε πρώτη φάση, είναι ακόμα ασυνείδητος. Μάλλον “μεταφέρει το αίσθημά του αυτό στο γιο του και έτσι αποφασίζει να τον παντρέψει μαζί της. Θέλει να δει το παιδί του να κάνει αυτό που δεν θα μπορούσε ο ίδιος. Με τη συγκατοίκηση με τη νύφη του μετά το γάμο -όπως το ήθελαν τα τότε αυστηρά πατριαρχικά έθιμα, το πάθος του για εκείνη παίρνει σάρκα και οστά. Και τότε αρχίζει η πάλη του ανάμεσα στις δύο πλευρές του εαυτού του σ’ εκείνη των ενορμήσεων και της άγριας φύσης του και στην άλλη, του πολιτισμού και της αγάπης».
Η γυναίκα του, Διαμάντω, δίνει μεγάλο αγώνα μέσα στο ίδιο της το σπίτι για να συγκροτήσει «το θηρίο τον άντρα της»;
«Η Διαμάντω είναι μια τραγική ηρωίδα. Σηκώνει το σταυρό της σιωπής. Καταλαβαίνει πρώτη από όλους -και από τον ίδιο ακόμα- τι πρόκειται να συμβεί, αλλά η θέση της μέσα σε μια κοινωνία ακραία πατριαρχική και χωρίς υγιή ιστό δεν της επιτρέπει να μιλήσει και να προστατέψει τοn εαυτό της και την οικογένεια της. Από την πρώτη στιγμή, λοιπόν, αγωνίζεται με πλάγιους τρόπους να προλάβει το κακό. Και βέβαια, εναποθέτει τις ελπίδες της στον Θεό».
Για την σειρά μίλησε και ο Νίκος Κουτελιδάκης:
Τι σας δελέασε στην «Αγάπη παράνομη» του Θεοτόκη;
«Ο Θεοτόκης είναι ένας συγγραφέας που ενδείκνυται για μεταφορά στην οθόνη. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσοι συνάδελφοί μου στο παρελθόν έχουν μεταφέρει έργα του στο σινεμά και την τηλεόραση. Η γραφή του γεννάει εικόνες. Η "Αγάπη παράνομη”, ειδικά, είναι ένα διήγημά του που με απασχολεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια, υπό μορφήν εμμονής. Περιγράφει ακραίες ερωτικές καταστάσεις, που φέρνουν τους ήρωες σε αδιέξοδα. Το ψυχολογικό του στοιχείο, το οποίο προσεγγίζεται με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια από τον Θεοτόκη, το καθιστά σύγχρονο».
Ένα έξοχο καστ ερμηνεύει ήρωες που ζουν ένα στρόβιλο ενοχών και αθωώσεων;
«Το πρόσωπο μέσα στο διήγημα που χαρακτηρίζει το δίπολο στο οποίο αναφέρεστε, είναι κυρίως ο κεντρικός ήρωας, ο Στάθης Θεριανός. Είναι αυτός που υποκύπτει στο άνομο ερωτικό πάθος του για τη νύφη του, ενώ ταυτόχρονα υποφέρει, για τον ίδιο λόγο, από τις ενοχές του. Είναι αυτός που, με τις πράξεις του, από τη μία καταστρέφει τους γύρω του και από την άλλη αυτοκαταστρέφεται. Γύρω απ’ αυτόν, η γυναίκα του Διαμάντω, ο γιος του και η νύφη του συμπαρασύρονται σε έναν ανεμοστρόβιλο».
Θα μας χαρίσετε μια εικόνα από τα γυρίσματα;
«Η γενικότερη εικόνα από τα γυρίσματα είναι το μέλημα όλων μας να γίνει όσο το δυνατόν πιστότερη η αναπαράσταση της εποχής στην οποία εκτυλίσσεται η δράση. Με τους συνεργάτες μου έχουμε επιμεληθεί με ενδελέχεια κάθε λεπτομέρεια που αφορά τη βόρεια, αγροτική Κέρκυρα του 1906. Η δυσκολία για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, με δεδομένες τις οικονομικές και υγειονομικές αντιξοότητες που υπάρχουν γενικότερα αυτόν τον καιρό, είναι μεγάλη. Αυτό καθιστά το έργο μας απείρως δυσκολότερο και σε αυτό έχουν ανταποκριθεί με ιδιαίτερο ζήλο και προσφορά όλοι ανεξαιρέτως οι συντελεστές της σειράς».