Γκόραν Μπρέγκοβιτς: «Οι Τσιγγάνοι δεν έχουν πατρίδα και αυτό τους ακολουθεί παντού»
Τον καιρό που διαλύθηκε το συγκρότημα Bijelo Dugme ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς ξεκίνησε την κινηματογραφική καριέρα του. Πώς πρωτογνωρίστηκε με τον Εμίρ Κουσιουρίτσα;
«Με τον Εμίρ γνωριστήκαμε όταν ήμασταν δεκαέξι ετών, το 1974. Εγώ έπαιζα βιολί και είχαμε δημιουργήσει τους Bijelo Dugme, συγκρότημα που έκανε τεράστια επιτυχία με 13 άλμπουμ μέχρι το 1989. Στα μέσα του '80 με έπεισε να ασχοληθούμε με τον τοπικό κινηματογράφο και το 1989 κυκλοφόρησε ο «Καιρός των Τσιγγάνων» με τεράστια διεθνή επιτυχία»
Πώς προέκυψε το όνομα «Η μπάντα για γάμους και κηδείες»;
«Με βάση την ορθόδοξη παράδοση, στους γάμους παντρεύεσαι, τρως και χορεύεις. Στις κηδείες το ίδιο. Μετά την τελετή, τρως και παίρνει τη σκυτάλη η μουσική για να απαλύνει τον πόνο. Κάπως έτσι ξεκίνησα να λέω την μπάντα στην αρχή χαριτολογώντας, αλλά τελικά έμεινε το όνομα»
Η μουσική του αναφέρεται στην κοινωνία των Τσιγγάνων. Πώς η μουσική των Τσιγγάνων και των Βαλκανίων επηρεάζει τη Δύση;
«Υπάρχουν Τσιγγάνοι σε όλο τον κόσμο. Είχα παίξει στην κοινότητα στο Ρίο ντε Τζανέιρο, με Τσιγγάνους στη Νότια Γαλλία, στην Ιρλανδία, στη Βουλγαρία. Οι Τσιγγάνοι είναι εξόριστοι. Σήμερα ξυπνούν εδώ και αύριο βρίσκονται σε άλλον τόπο. Δυστυχώς, δεν έχουν πατρίδα και αυτό τους ακολουθεί παντού. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουν όλα τους τα υπάρχοντα σε μία βαλίτσα ή πάνω του. Σέβομαι αυτή την ιστορία και δέχομαι τον «Διωγμό» τους. Πα να τους καταλάβεις, θα πρέπει να γίνεις... Τσιγγάνος έστω και για μία ημέρα», λέει στην εφημερίδα Αγορά.