101 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας – Τα σκάνδαλα, ο έρωτας με τον Ωνάση & η τελευταία φώτο
Η κορυφαία υψίφωνος της όπερας, η Μαρία Σοφία Άννα Καικιλία Καλογεροπούλου, όπως ήταν το πλήρες όνομά της Κάλλας, γεννήθηκε σαν σήμερα, στις 2 Δεκεμβρίου του 1923.
Ήταν κόρη του φαρμακοποιού Γεωργίου Καλογερόπουλου από τον Μελιγαλά Μεσσηνίας και της Ευαγγελίας (Λίτσας) Δημητριάδη από τη Στυλίδα Φθιώτιδος. Οι γονείς της είχαν μετακομίσει στην αμερικανική μεγαλούπολη προς αναζήτηση καλύτερη τύχης.
Η νεαρή Κάλλας έκανε την πρώτη δημόσια εμφάνιση της ως μαθήτρια του Εθνικού Ωδείου σε ηλικία 14 ετών και 4 μηνών, στις 11 Απριλίου 1938, στην αίθουσα του Παρνασσού.
Η μεγαλύτερη ντίβα της όπερας με την εντυπωσιακή καριέρα, την ταραχώδη ζωή και το μοναχικό θάνατο δεν μιλούσε εύκολα. Προτιμούσε να αφήνει τα λιμπρέτα να γεμίζουν με λόγια το χώρο στις κατάμεστες αίθουσες των λυρικών θεάτρων του κόσμου.
«Η μητέρα μου δεν μου έδινε σημασία και δεν μου έλεγε ποτέ μια καλή κουβέντα. Για να την κάνω να με προσέξει έπρεπε να τραγουδώ. Ήξερα πως είχα ωραία φωνή και μου έκανε καλό να προκαλώ θαυμασμό όταν τραγουδούσα. Έτσι, το τραγούδι έγινε προοδευτικά το φάρμακο κατά των συμπλεγμάτων μειονεξίας που ένιωθα», δήλωνε στο περιοδικό ΤΙΜΕ το 1956.
Η καριέρα
Τα πρώτα πέντε έτη της επαγγελματικής της πορείας εκτυλίχθηκαν στην Ελλάδα κατά την περίοδο της Κατοχής, ωστόσο η Κάλλας εδραιώθηκε στο διεθνές οπερατικό στερέωμα στην Ιταλία, όπου γνώρισε τον μέντορά της, μαέστρο Τούλιο Σεραφίν και τον πρώτο της σύζυγο, Τζοβάννι Μπατίστα Μενεγκίνι. Συνέδεσε το όνομά της με τις διασημότερες λυρικές σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής και πρωταγωνίστησε στην πρώτη παραγωγή όπερας στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου. Ερμήνευσε 47 πλήρεις οπερατικούς ρόλους, πρωταγωνιστώντας σε αρκετές αναβιώσεις οπερατικών έργων και αναζωπυρώνοντας το ενδιαφέρον για αυτά, με αποτέλεσμα την πάγια ένταξή τους στο σύγχρονο ρεπερτόριο της όπερας.
Ερμήνευσε τον τελευταίο της πλήρη οπερατικό ρόλο επί σκηνής το 1965. Στο επακόλουθο οκταετές διάλειμμά της από το τραγούδι, ασχολήθηκε άπαξ με την οπερατική σκηνοθεσία, πρωταγωνίστησε ως Μήδεια στην ομώνυμη ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι και παρέδωσε ειδικά μαθήματα οπερατικής τέχνης στη Σχολή Τζούλιαρντ. Επανήλθε ως μονωδός το 1973, συμπρωταγωνιστώντας με τον επί σειρά ετών συνεργάτη της Τζουζέπε Ντι Στέφανο σε μια αμφιλεγόμενης επιτυχίας παγκόσμια περιοδεία που ολοκληρώθηκε στο Σαππόρο της Ιαπωνίας ένα έτος αργότερα. Έκτοτε δεν τραγούδησε ξανά εξαιτίας μιας σειράς προβλημάτων που αντιμετώπιζε η φωνή της, ενώ περιόρισε και τις κοσμικές εμφανίσεις της, ζώντας σε σχετική απομόνωση στο Παρίσι.
Πέθανε στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, από έμφραγμα του μυοκαρδίου. αποτεφρώθηκε και οι στάχτες της διασκορπίστηκαν στο Αιγαίο Πέλαγος.
Η σχέση με τον Ωνάση
Τον Σεπτέμβριο του 1957, σε ένα πάρτι που είχε διοργανώσει η ίδια, η κοσμικογράφος Έλσα Μάξγουελ σύστησε την Κάλλας στον Έλληνα εφοπλιστή και επιχειρηματία Αριστοτέλη Ωνάση. Δύο χρόνια αργότερα, η γνωριμία τους εξελίχθηκε σε μια πολυσυζητημένη σχέση.
Το 1959, μετά από δέκα χρόνια γάμου, η Κάλλας άφησε τον Μενεγκίνι. Σύμφωνα με τον σχετικό ελληνικό νόμο της εποχής, όποιος γάμος Έλληνα ή Ελληνίδας δεν είχε τελεστεί σε Ορθόδοξη εκκλησία κρινόταν άκυρος. Καθώς η Κάλλας είχε παντρευτεί σε Ρωμαιοκαθολική εκκλησία, το 1966 απεκδύθηκε την Αμερικανική υπηκοότητά της διατηρώντας μόνο την ελληνική, ούτως ώστε να διαλύσει και νομικώς τον γάμο της. Παρά την πιθανή βλέψη της να παντρευτεί τον Ωνάση ή, έστω, να συμβιώσουν κατά αποκλειστικότητα, η σχέση τους έληξε δύο χρόνια αργότερα το 1968 όταν εκείνος την άφησε εξαπίνης για να παντρευτεί τον Οκτώβριο του ίδιου έτους την Τζάκι Κέννεντι, χήρα του δολοφονηθέντος Αμερικανού Προέδρου Τζον Φ. Κέννεντυ.
Τον είχε συγχωρέσει για τον γάμο του με την Τζάκι και εξακολουθούσε να τον βλέπει κρυφά παρά την μεγάλη της ταπείνωση. «Πέρασα μαζί του τις ωραιότερες μέρες της ζωής μου και τις πιο δυστυχισμένες» είχε πει.
Όταν τσακισμένος από την απώλεια του γιου του ο Ωνάσης έφυγε από τη ζωή τον Μάρτιο του 1975, η Κάλλας είπε σε μια στενή της φίλη: «Τώρα τέλειωσαν όλα για μένα». Τον περισσότερο χρόνο τον περνά στο διαμέρισμα της στο Παρίσι.
Μετά τον θάνατο των φίλων της, Πιέρ Πάολο Παζολίνι (δολοφονήθηκε το 1975) και την επόμενη χρονιά πέθανε ο Λουκίνο Βισκόντι, ο κύκλος της είχε μικρύνει.
Κλεινόταν όλο και περισσότερο στον εαυτό της, περνούσε τα βράδια ακούγοντας τις παλιές της ηχογραφήσεις μέχρι να ενεργήσουν τα υπνωτικά χάπια. “Το ευτυχισμένο πουλί βγαίνει έξω και τραγουδά, το δυστυχισμένο, γυρνά στη φωλιά του και πεθαίνει” είχε πει σε μια από τις συνεντεύξεις της…. Τους τελευταίους μήνες έμοιαζε να έχει χάσει τη θέληση για ζωή, αν και κάποιοι φίλοι της επιμένουν ότι έκανε σχέδια για το μέλλον και ετοιμαζόταν να γράψει την αυτοβιογραφία της.
Ο φακός την απαθανάτισε έξω από το διαμέρισμά της στην Avenue Georges-Mandel 36 στο Παρίσι και ίσως η τελευταία φωτογραφία της Μαρίας Κάλλας.
Το πρωινό της 16ης Σεπτεμβρίου του 1977, έχασε τις αισθήσεις της και έπεσε στο πάτωμα. Μέχρι να φτάσει γιατρός στο σπίτι, η Μαρία Κάλλας είχε φύγει από τη ζωή, έπειτα από μια ξαφνική καρδιακή προσβολή, όπως είπαν οι γιατροί.
Διαβάστε επίσης:
Νίκος Παπαδόπουλος: Και όμως! Η κόρη του, Αγγελίνα, υποδύεται στην ταινία «Μαρία», την Κάλλας!
Μετά την Κάλλας έρχεται σειρά για τη ζωή της Τζένης Βάνου – Ο ρόλος της Φωτεινής Δάρρα
Η Μαρία που έγινε Κάλλας: Ενθουσιασμός για τη σειρά στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης