Ένα βιβλίο-φόρος τιμής στα «Ιερά Τέρατα» της ελληνικής μουσικής (photos)
Ο Γιάννης Ευθυμίου αποκαλύπτει εξομολογήσεις καλλιτεχνών που σημάδεψαν μια ολόκληρη εποχή.
Στέλιος Καζαντζίδης, Μαρινέλλα, Στράτος Διονυσίου, Τόλης Βοσκόπουλος, Ρίτα Σακελλαρίου, Θόδωρος Δερβενιώτης,Απόστολος Καλδαράς, Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Γιώργος Ζαμπέτας και Βίκυ Μοσχολιού αποκαλύπτονται στις σελίδες μιας πολυτελούς έκδοσης, που κυκλοφόρησε ο δημοσιογράφος Γιάννης Ευθυμίου.
Πρόκειται για ένα βιβλίο που αποτίει φόρο τιμής σε 10 από τα πιο σημαντικά πρόσωπα του ελληνικού πενταγράμμου, με τον τίτλο «Λαϊκά Μονοπάτια - Η ιστορία και οι συνεντεύξεις μιας ζωής», που περιλαμβάνει και δύο cds τόσο με τις συνεντεύξεις που φιλοξενούνται στο βιβλίο όσο και με τραγούδια των καλλιτεχνών που έχουν παίξει στη ραδιοφωνική εκπομπή του δημοσιογράφου «Λαϊκά μονοπάτια».
«Η συγκεκριμένη εκπομπή είναι στον αέρα από το 1995 στην Αθήνα. Είχε αρχίσει όμως από ραδιοφωνικό σταθμό της Λαμίας το 1987 και συνεχίζει ακόμα» αναφέρει ο Γιάννης Ευθυμίου στην «Εspresso», προσθέτοντας ότι στην εκπομπή του έχει φιλοξενηθεί το σύνολο των εκπροσώπων του ελληνικού πενταγράμμου και ότι η προσπάθεια του να αποτυπώσει στο χαρτί έπεσε πολλές φορές σε τοίχο: «Προσπαθούσα να εκδώσω αυτό το βιβλίο εδώ και 10 χρόνια. Τελικά το κατάφερα και εκδόθηκε».
O Στέλιος και ο Στράτος
Σε μια συνέντευξη από καρδιάς, ο σπουδαίος Καζαντζίδης είχε μιλήσει στον Γιάννη Ευθυμίου, μεταξύ άλλων, για τα τραγούδια του, που περνούσαν, όπως έχει πει, μηνύματα στη νεολαία: «Τα τραγούδια μου τα θεωρώ πολύ σημαντικά και πολύ δύσκολα. Εκείνη η Σώτια η Τσώτου, αυτό το "τέρας", πώς να το πω; Η στιχουργός αυτή, η μεγάλη στιχουργός που είναι η δεύτερη Παπαγιαννοπούλου, λέει πολύ συχνά δεν υπάρχουν θέματα που δεν έχει τραγουδήσει ο Στέλιος Καζαντζίδης.
Είναι πάρα πολύ δύσκολο να γράψουμε τραγούδι που να αρέσει στον Στέλιο. Να πρωτοτυπήσει, να μην έχει μέσα λέξεις από αυτές που έχει πει όλα αυτά τα χρόνια που τραγουδάει. Λοιπόν, μετά από τόσες αγωνίες, από τόσο κόπο να βγαίνουν αυτά τα τραγούδια και εμένα ο στόχος μου δεν είναι να ακούγονται τα τραγούδια μου για να χοντρύνω το νυχτερινό μου μεροκάματο. Εγώ δεν εργάζομαι. Αν θέλω να ακούγονται τα τραγούδια μου, θέλω γιατί είναι δικά μου διδάγματα» είχε πει, ξεσπώντας κατά των ραδιοφωνικών σταθμών: «Είναι απαράδεκτο να μην παίζονται αυτά τα τραγούδια στα ελληνικά ραδιόφωνα.
Τα δικά μου τραγούδια είναι καλοσυνάτα, μορφώνουν τα παιδιά, τους βάζουν σε καλό δρόμο, έχουν πολλά μηνύματα. Λοιπόν, ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που κάποιοι κύριοι μεθοδευμένα δεν θέλουν να ακούγονται τέτοια μηνύματα. Για να γίνει η νεολαία όπως τα μούτρα τους» είχε πει ο σπουδαίος τραγουδιστής εν έτει 1998.
Από την άλλη, ο άλλος σπουδαίος λαϊκός μας βάρδος, ο Διονυσίου, είχε μιλήσει στον δημοσιογράφο για το ξεκίνημα του από τη Θεσσαλονίκη:
«Το τραγούδι το είχα μανία και μεράκι από πάρα πολύ μικρό παιδί. Οι γονείς μου δεν με αφήνανε όσο ήμουν μικρός να κάνω αυτό το επάγγελμα, βέβαια πήγα φαντάρος πλέον, απολύθηκα, είχα παντρευτεί κιόλας, ήδη όταν ήμουν φαντάρος είχα δύο παιδιά, τον Άγγελο και την Τασούλα και όταν απολύθηκα πήρα τη μεγάλη απόφαση και ήρθα στην Αθήνα. Είδα ότι μπορώ να τα βγάλω πέρα και σε έναν μήνα έφερα και την οικογένεια μου στην Αθήνα. Αυτός ήταν όλος ο δρόμος μου. Βέβαια από εκεί και μετά ήταν γολγοθάς να πούμε, για να φτάσω εδώ που είμαι. Έκανα την ακρόαση που ζήτησε η εταιρία, μ' αρέσανε, από εκεί και μετά είχα συνέχεια τις ημέρες που είχε ηχογραφήσεις η εταιρία. Ήμουνα πάντα μέσα, με γνώρισαν οι συνθέτες όλοι και μου δίνανε τραγούδια. Βέβαια, δεν είναι μόνο να πεις τραγούδια, χρειαζόταν χρόνος για να κάνει κάποιος όνομα. Δεν είναι τόσο εύκολο όσο το νομίζει ο κόσμος» είχε πει τότε ενθυμούμενος το ξεκίνημα του.
Η κληρονομιά του «Πού 'σαι Θανάση»
Ανάμεσα στους σπουδαίους που άνοιξαν την καρδiά τους στον Γιάννη Ευθυμίου ήταν και ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο οποίος του αφηγήθηκε την ιστορία της μεγάλης του επιτυχίας «Πού 'σαι Θανάση».
«Είναι ωραίο τραγούδι και έχει μια δικιά του ιστορία. Ημουν στην Αμερική και γυρνούσα φθινόπωρο του 1972. Γύρισα κουρασμένος, λέω "δεν σταματάω στο Λονδίνο να κάτσω δύο - τρεις μέρες να ξεκουραστώ και να πάω στην Αθήνα"; Γιατί στην Αθήνα ήξερα ότι ολοταχώς θα έπεφτα στη δουλειά.
Κατέβηκα, πήγα οτο ξενοδοχείο, παρκάρισα, πήρα τηλέφωνο τα παιδιά μου, είπα "τι κάνετε;" και μου έδωσαν το μαντάτο: "Μπαμπά, πέθανε ο Μπάμπης ο Βασιλειάδης". Ο Μπάμπης ο Βασιλειάδης είναι ο άνθρωπος που μου είχε γράψει τα καλύτερα τραγούδια: "Την Αγωνία", "Ο αράπης", 'Ό μαθητής", "Ηρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου" και πολλά πολλά άλλα. Τρελάθηκα. Την ψώνισα. Μια και δυο πάω στο σπίτι του, βρίσκω τη γυναίκα του, με υποδέχτηκε με κλάματα και μου λέει: "Προτού πεθάνει μου άφησε αυτό το τραγούδι να σας το δώσω. Το τραγούδι αυτό σας το κάνει δώρο". Ηταν το "Πού 'σαι Θανάση"».
Ο Γιάννης Ευθυμίου θυμάται στο βιβλίο και τη συνάντηση του με τη Ρίτα Σακελλαρίου... Ηταν τόσο ακομπλεξάριστη, που, όπως αναφέρει, μίλησαν στο καμαρίνι της, ενώ εκείνη βαφόταν.
«Στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού μπήκα από μικρό κοριτσάκι. Με βοήθησε ο συγχωρεμένος ο Χρήστος ο Χρυσίνης, που μου εμπιστεύτηκε το πρώτο μου τραγούδι, "Στην αγορά ταυ Πειραιά"» είχε πει στον δημοσιογράφο κι εκείνος με απανωτές ερωτήσεις θέλησε να γνωρίσει καλύτερα τον άνθρωπο Ρίτα... Τη ρώτησε ποια ήταν η πιο ευτυχισμένη της στιγμή: «Οταν είμαι στο πάλκο επάνω και όταν είμαι σπίτι μου με τα παιδιά μου».
Στην ερώτηση ποιο ήταν το αγαπημένο της τραγούδι, η Σακελλαρίου ήταν... διπλωμάτισσα: «Ολα μου τα τραγούδια, αλλά η μεγαλύτερη επιτυχία στην καριέρα μου είναι το Ιστορία μου αμαρτία μου» είχε πει, προσθέτοντας ότι στα σχέδια της ήταν να εξακολουθεί να δουλεύει, να βγάζει νέα τραγούδια και να είναι κοντά στον κόσμο, λέγοντας: «Γιατί τον αγαπάω τον κόσμο πάρα πολύ και εκείνοι μου δείχνουν την αγάπη τους».
Η συνάντηση του Γιάννη με τη Μαρινέλλα έγινε το μακρινό 1993 στο RΕΧ, μετά το τέλος της παράστασης «Μαρινέλλα και χθες και σήμερα και αύριο», που σκηνοθέτησε ο Σταμάτης Φασουλής.
Στο καμαρίνι της θυμήθηκε το ξεκίνημα της...
«Ξεκίνησα μικρή, μου άρεσε το τραγούδι από μικρή. Οχι ότι βγήκα οχτώ χρονών, προς θεού. Εκανα εκπομπές και εγώ στο ραδιόφωνο σε παιδικές εκπομπές, παιδικές ώρες, τραγουδάκια, κάτι θεατρικές παραστάσεις, αυτά. Αυτό πήγε μέχρι τα 15-16, μέχρι που στα 17 μου βγήκα στο θέατρο και έγινα επαγγελματίας, ως ηθοποιός. Μετά στον δρόμο έγινα τραγουδίστρια, γνωρίστηκα με τον Καζαντζίδη, κάθισα μαζί του 10 χρόνια και μετά συνέχισα να είμαι αυτή που είμαι μέχρι τώρα..,» είπε τότε στον δημοσιογράφο και αναφερόμενη στα τραγούδια της, αρνήθηκε να ξεχωρίσει κάποιο!
«Δεν μπορώ να σου πω ποιο τραγούδι αγαπώ, γιατί δεν μπορείς να ξεχωρίσεις κανένα. Αμα έχεις πολλά παιδιά, δεν μπορείς να πεις αγαπώ εκείνο και όχι το άλλο. Τα αγαπάς όλα τα παιδιά σου» του είπε.
Δείτε τις ακόλουθες εικόνες με το εξώφυλλο του βιβλίου.